We wtorek, 15 października 2024, Ministerstwo Obrony Indii poinformowało o podpisaniu umowy LOA (Letter of Offer and Acceptance) procedurą FMS (Foreign Military Sales) z rządem amerykańskim na dostawę 31 bojowych bezzałogowych statków latających General Atomics MQ-9B SkyGuardian/SeaGuardian klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) (MQ-9B SeaGuardian z radarem SeaVue od RTX na ćwiczeniach RIMPAC).
Grafika: General Atomics Aeronautical Systems
Według indyjskich mediów, umowa międzyrządowa podpisana w siedzibie indyjskiego resortu obrony w New Delhi ma wartość ok. 3,5 mld USD (13,77 mld zł), co czyni ją największym jednorazowym kontraktem zagranicznych w historii programu. Przypomnijmy, że 1 lutego br. Indie otrzymały zgodę na zakup samolotów w pakiecie, który wyceniono na maksymalnie 3,99 mld USD (MQ-9B SkyGuardian z nowym napędem).
Drugą podpisaną umową jest porozumienie z General Atomics Global India Pvt Ltd (lokalne przedstawicielstwo General Atomics Aeronautical Systems), które zapewni wsparcie służby operacyjnej samolotów w kraju, tworząc centrum eksploatacji, remontów i przeglądów (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO). Umowy podpusano w obecności ministra obrony Indii Rajnatha Singha (GA-ASI i Lockheed Martin zwiększają możliwości bojowe MQ-9B SeaGuardian).
Co ważne, samoloty zostaną rozdysponowane do wszystkich rodzajów sił zbrojnych Indii: 15 w wersji morskiej MQ-9B SeaGuardian trafi do marynarki wojennej (Bhāratīya Nau Senā), a po 8 w wersji podstawowej MQ-9B SkyGuardian trafi do wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā) i wojsk lądowych (Bhāratīyan Thalasēnā).
Waszyngton zaoferował te samoloty w wariancie morskim już pod koniec 2018, zanim jeszcze faktycznie powstały w metalu. Prototyp wariantu MQ-9B SeaGuardian został bowiem oblatany 11 września 2020. Rząd w New Delhi rozważał także dzierżawę tych samolotów, do czego później doszło w 2020. Przy czym jeden z dwóch dzierżawionych samolotów rozbił się 18 września br.
O planach zakupu amerykańskich bezzałogowców bojowych jako pierwsza informowała agencja prasowa Reuters, 15 czerwca 2023. Powołując się na źródła w Ministerstwie Obrony Indii, podano, że New Delhi chce przeznaczyć ponad 3 mld USD (wówczas 12,22 mld zł) na zakup 31 samolotów w wersji morskiej SeaGuardian.
Ministry of Defence today inked a contract with the US Government for Tri-Service procurement of 31 MQ-9B Sky/Sea Guardian High Altitude Long Endurance (HALE) Remotely Piloted Aircraft System (RPAS). Another contract has been signed with General Atomics Global India Pvt Ltd for… pic.twitter.com/N2s2xIArvg
— Ministry of Defence, Government of India (@SpokespersonMoD) October 15, 2024
MQ-9B SkyGuardian/SeaGuardian
MQ-9B SkyGuardian (wcześniej znany jako Certifiable Predator B) jest zaprezentowanym w lutym 2016 zmodyfikowanym do standardów NATO wariantem MQ-9A Reaper, który otrzymał skrzydła o większej rozpiętości z wingletami. Pozwoliło to na wydłużenie długotrwałości lotów z 27 do 40 godzin na pułapie do 15 000 m. Charakteryzuje się zmodernizowaną mobilną stacją kontroli, a sam płatowiec wykonany według normy STANAG 4671 został wyposażony w układ przeciwoblodzeniowy, a dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych jest odporny na uderzenia piorunów.
Na zakup morskiej wersji zdecydowały się, oprócz Indii, także Japonia oraz Tajwan. Został jak dotąd zintegrowany z radarem GA-ASI AN/APY-8T Lynx z syntetyczną aperturą (SAR, Synthetic Aperture Radar) i stacją GMTI/DMTI (Ground/ Dismount Moving Target Indication) oraz zasobnikiem walki elektronicznej (ELINT) Leonardo SAGE 750 i radarem Seaspray 7500E V2.
Oprócz specyficznego wyposażenia morskiego wymienionego wyżej, od standardowego MQ-9B SkyGuardian odróżnia go odporność całkowicie kompozytowej konstrukcji do działań w każdych warunkach pogodowych, w tym na wyższe temperatury powietrza, jego wilgotność, jak i zawartości soli, która jak powszechnie wiadomo ma destrukcyjne działania na metale.
Z kolei na zakup wariantu lądowego zdecydowały się dotąd Wielka Brytania, Belgia, Kanada i amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych (Air Force Special Operations Command, AFSOC), a wkrótce do nich dołączą Polska (według doniesień umowa może zostać zawarta jeszcze w tym roku) i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Z zakupu zrezygnowała Australia.
#MQ9B successfully completed a second lifetime of fatigue testing, totaling 80,000 hours of flight stress on a single aircraft.
Testing was conducted from January to September 2024 at Wichita State University’s National Institute for Aviation Research.
https://t.co/sMO1dMUHOu pic.twitter.com/zGFcricejG— GA-ASI (@GenAtomics_ASI) October 14, 2024