W poniedziałek, 20 stycznia 2025, europejska spółka Airbus Defence and Space (część grupy Airbus) poinformowała, że rozpoczęła montaż końcowy pierwszego z dwóch czterosilnikowych samolotów transportowych A400M-180 Atlas dla Indonezji, zamówionych w listopadzie 2021 (A400M Atlas podawał paliwo w locie CMV-22B Osprey).
Zdjęcie: Airbus Defence and Space
Samolot o nr seryjnym MSN148 znajduje się w zakładzie montażu końcowego Airbusa w San Pablo k. Sewilli w Hiszpanii. Ukończono montaż kadłuba i skrzydeł (wraz ze strukturą Top Shell, łączącą obie struktury, które dostarcza spółka Airbus Poland), a po zakończeniu całego procesu rozpocznie się montaż silników i wyposażenia pokładowego, w tym awioniki. Później nastąpi etap testów naziemnych i w locie, w ramach prób zdawczo-odbiorczych i formalne przekazanie zamawiającemu pod koniec roku (Airbus i OCCAR podpisały umowy ramowe dotyczące A400M).
Przypomnijmy, że 18 listopada 2021, ostatniego dnia targów Dubai Airshow, Ministerstwo Obrony Indonezji złożyło zamówienie w Airbusie na dwa samoloty A400M-180 Atlas z opcją na cztery kolejne w konfiguracji transportowej i tankowania w powietrzu. Dzięki temu indonezyjskie wojska lotnicze (Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara, TNI-AU) staną się 10. użytkownikiem tych samolotów, które będą zdolne do startu i lądowania z nierównych i krótkich pasów startowych oraz wzmocnią możliwości transportu powietrznego do reagowania kryzysowego, realizacji misji strategicznych i taktycznych, pomocy humanitarnej, ewakuacji medycznej i tankowania w powietrzu.
Warto dodać, że w ostatnim czasie Indonezja zdecydowała się na zakup czterech śmigłowców wielozadaniowych H145, produkowanych przez spółkę Airbus Helicopters, także wchodzącą w skład grupy Airbus, a podczas wystawy Singapore Airshow 2024 zamówiono trzy kolejne lekkie samoloty transportowe CN235-220. Wojska lotnicze Indonezji dysponują obecnie jednym samolotem transportowym Boeing 737, 23 samolotami z rodziny Hercules: C-130B/H/L-100, 9 Airbus C212 Aviocar i 14 Airbus C295/CN235, a także jednym tankowcem KC-130B.
Niedawno, bo w grudniu 2024 pierwszy z dwóch A400M odebrał Kazachstan. Obecnie jest on oferowany w Indiach w programie o kryptonimie MTA (Medium Transport Aircraft), gdzie stawką jest dostawa od 40 do 80 średnich samolotów transportowych. Dotychczasowi użytkownicy tej platformy to Niemcy (45 odebranych + 8 zamówionych), Wielka Brytania (22 odebrane), Belgia (7), Francja (24 odebrane + 26 zamówionych), Hiszpania (14 odebranych + 13 zamówionych), Luksemburg (1), Malezja (4) i Turcja (10).
A400M ma 45,1 m długości, 42,4 m rozpiętości skrzydeł i 14,7 m wysokości. Maksymalna masa startowa to 141 t, z czego 37,5 t to ładunek użyteczny. Napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi Europrop TP400-D6 o mocy 11 000 KM każdy, rozwija prędkość przelotową 781 km/h, osiąga pułap 12 200 m i zasięg do 8700 km (przy ładunku 20 t spada do 6400 km, 30 t – 4500 km, a przy maksymalnym obciążeniu do 3300 km).
The first Airbus #A400M for the Indonesian Air Force has entered the Final Assembly Line (FAL) in Seville, marking a significant milestone in the production of this multirole tanker and transport aircraft ahead of its delivery by the end of 2025.
During this phase of assembly,… pic.twitter.com/7nj4vH99k7— Airbus Defence (@AirbusDefence) January 20, 2025