W czwartek, 25 września 2025, w godz. 15.00-15.45 odbyło się posiedzenie podkomisji stałej do spraw polskiego przemysłu obronnego oraz modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP w ramach Sejmowej Komisji Obrony Narodowej (SKON) w sali im. Macieja Rataja (nr 102, bud. C-D). Została przedstawiona informacja Ministra Obrony Narodowej na temat stanu realizacji programów modernizacyjnych w Siłach Powietrznych Sił Zbrojnych RP. Pełny zapis wideo posiedzenia dostępny jest na stronie iTV Sejm.
F-35A Husarz / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej
Do przestawienia informacji posłom SKON na temat stanu realizacji programów modernizacyjnych w Siłach Powietrznych RP upoważniony został gen. bryg. pil. Sławomir Mąkosa, Asystent Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, a obecni byli także:
- gen. bryg. Tomasz Jatczak, szef Zarządu Wojsk Lotniczych – zastępca Inspektora Sił Powietrznych Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych,
- płk Krzysztof Zwoliński, szef Zarządu Lotnictwa Śmigłowcowego,
- płk Mateusz Michalczyk, szef oddziału z Zarządu Planowania Rzeczowego SG WP – P8,
- płk Piotr Paluch, zastępca Szefa Agencji Uzbrojenia,
- płk Radosław Lastowiecki, zastępca szefa Szefostwa Techniki Lotniczej AU,
- płk Robert Prokopiuk, naczelnik Wydziału Współpracy z Przemysłem w Departamencie Polityki Zbrojeniowej MON;
- płk Paweł Kruk, starszy specjalista w Zarządzie Planowania Operacyjnego SG WP – P3.
Najważniejsze informacje, zgodnie z Centralnymi Planami Rzeczowymi, dotyczące zasadniczego sprzętu wojskowego, tj. statków powietrznych:
- 32 samoloty wielozadaniowe Lockheed Martin F-35A Husarz: 4 egz. odebrane (w USA), kolejne dostawy: 3 egz. w 2025, 3 egz. w 2026, 16 egz. w 2027, 4 egz. w 2028 i 2 egz. w 2028.
- 48 lekkich samolotów bojowych KAI FA-50: w latach 2022-2024 – 12 egz. FA-50GF, w latach 2026-2028 – 36 egz. FA-50PL, w tym 12 egz. w 2026: 12 egz. w 2027 i 12 egz. w 2028.
- modernizacja 47 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16C/D Block 52+ Advanced do wersji F-16V w latach 2029-2039 (potwierdzono, że w związku z niedawną katastrofą liczba samolotów poddanych pracom naturalnie uległa zmianie).
- 5 używanych samolotów transportowych Lockheed C-130H Hercules: 4 dostarczone, ostatni do odbioru w listopadzie 2025.
- modernizacja (unifikacja) 16 samolotów transportowych Airbus C295M w latach 2029-2033.
- w 2024 wdrożono dwa używane samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340B AEW-300.
- leasing 8 śmigłowców szturmowych AH-64D Apache: dostarczono 4 egz., pozostałe 4 egz. do końca 2025.
- zakup 96 śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian w latach 2028-2032: w tym 15 egz. w 2028, 20 egz. w 2029, 32 egz. w 2030, 21 egz. w 2031 i 8 egz. w 2032.
- zakup 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia Leonardo AW149 w latach 2022-2029: dostarczono 8 egz., planowane kolejne dostawy: 6 egz. w 2025, 4 egz. w 2026, 5 egz. w 2027, 5 egz. w 2028 i 4 egz. w 2029.
- zakup śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa morskiego Leonardo AW101: 4 egz. dostarczone.
- zakup śmigłowców wielozadaniowych do prowadzenia powietrznych operacji specjalnych Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Black Hawk International dla Wojsk Specjalnych: 8 egz. dostarczonych.
Następnie, w odpowiedzi na pytania posłów SKON (Andrzej Śliwka i Waldemar Andzel z PiS, Piotr Strach z Polska 2050 i Andrzej Zapałowski z Konfederacji), padły następujące dodatkowe informacje:
- w kontekście wcześniejszych informacji o rozpoczęciu dostaw F-35A Husarz do Polski w styczniu 2026 poinformowano, że pierwsze dwa trafią do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w maju 2026, następne dwa w lipcu 2026;
- w kwestii 96 AH-64E nie planuje się redukcji zamówienia, część będzie przeznaczona do szkolenia kolejnych pilotów, a wiropłaty będą używane także do zwalczania celów powietrznych (takich jak drony) oraz morskich.
- dostawy BSP Wizjer: w maju odebrano 8 zestawów z symulatorem, kolejne dostawy w bieżącym i przyszłym roku, a ze strony użytkowników brak znaczących zastrzeżeń co do eksploatacji, dementi informacji medialnych co do utraty/zniszczeń płatowców.
- BSP Orlik: ITWL przeprowadził audyt, trwa analiza protokołu w AU, na obecną chwilą brak informacji o planowanej dacie zawarcia aneksu do umowy.
- BSP DragonFly: AU nie prowadzi żadnego postępowania związanego z jego pozyskaniem.
- program wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących kr. Karkonosze: planowane pozyskanie w latach 2032-2035, choć wojsko oczekiwałoby wcześniej.
- pocisk rakietowe średniego zasięgu klasy powietrze-powietrze AIM-120D-3 AMRAAM: zakup planowany ze środków dłużnych FWSZ, ale brak zgody zespołu sterującego na pozyskanie.
- dla Sił Powietrznych RP przewidziano 35% wszystkich środków budżetowych na obronę do 2035.
- brak informacji na pytanie co do pojawiających się zarzutów o wykorzystanie niewłaściwych materiałów do budowy hangarów dla F-35A. Budowa trwa: budynek symulatorowy, budynek operacyjny i hangary, brak informacji o nieprawidłowościach.
- ciężkie śmigłowce transportowe: planowane.
- kolejne samoloty wielozadaniowe: planowane.
- bojowe bezzałogowce: 4 zestawy Bayraktar TB2 dostarczone; jeden zestaw MQ-9B SkyGuardian zamówiony, planowane kolejne zakupy.
- BSP Gryf: planowane.
