15 lipca br. ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii ogłosiło wart 2,35 mld GBP (13,2 mld zł) program modernizacji samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon FGR4, należących do królewskich wojsk lotniczych (RAF, Royal Air Force). Samoloty otrzymają nową wersję stacji radiolokacyjnej Captor E-Scan z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array). Urządzenie otrzyma oznaczenie E-Scan Common Radar System Mk.2 (ECRS Mk.2). Pierwsze środki na jej rozwój przyznano na początku września 2020 (Środki na radar AESA dla brytyjskich Typhoonów).
Wielka Brytania ogłosiła wart 2,35 mld GBP program modernizacji samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon FGR4 / Grafika: ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii
Podczas rozpoczętych największych na świecie pokazów lotnictwa wojskowego Royal International Air Tattoo (RIAT) w bazie lotniczej RAF Fairford w hrabstwie Gloucestershire, podsekretarz stanu ds. zamówień w dziedzinie obronności w ministerstwie obrony Jeremy Mark Quin poinformował, że samoloty Eurofighter Typgoon FGR4 (Tranche 3) otrzymają do końca bieżącej dekady nowe radary oraz zdolności do walki radioelektronicznej (Hiszpania zamówiła 20 samolotów Eurofighter Typhoon).
Program modernizacyjny, który pozwoli na wymianę radarów w Typhoonach od połowy lat 2020., zapewni utrzymanie 1300 wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy w kraju (pierwotnie była mowa o ponad 600 miejscach pracy – przyp. red.): w zakładach spółki Leonardo UK w Edynburgu, w zakładach Leonardo MW w Luton, w zakładach BAE Systems Warton Aerodrome w Lancashire i 100 w zakładzie w Dunfermline oraz 50 u podwykonawcy – spółki Meggitt w Stevenage (podczas gdy cały program Eurofighter Typhoon generuje ponad 20 000 miejsc pracy w kraju).
Nowy radar zwiększy zdolności operacyjne brytyjskich samolotów, zwiększając możliwości jednoczesnego wykrywania, identyfikowania i śledzenia celów powietrznych i naziemnych, ale też zapewni możliwość prowadzenia ataku elektronicznego oraz zagłuszania wrogich sygnałów radioelektronicznych wysokiej mocy. Samoloty otrzymają też nowe komputery misji (Nowy wyświetlacz do kabiny Typhoona).
Program ECRS Mk.2 jest realizowany formalnie od listopada 2014. Partnerem jest włoska centrala spółki Leonardo, a nowe stacje radiolokacyjne miały też otrzymać samoloty Eurofighter F-2000A Typhoon, należące do włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare). Jednak wydaje się, że rząd w Rzymie wycofał się ze swojej części projektu.
Proces modernizacji obejmie 40 egzemplarzy Eurofighter Typhoon FGR4 (Tranche 3), ale jak powiedział na RIAT 2022 dowódca RAF, Air Chief Marshal Mike Wigston, aspiracją sił zbrojnych było również zmodernizowanie 67 starszych egzemplarzy Tranche 2, do czego nie udało się przekonać polityków. Niemniej, powyższe prace, w ramach długoterminowego planu LTE (Long-Term Evolution), pozwolą na utrzymanie samolotów w służbie przynajmniej do 2040 roku, a po tym czasie planowane jest wdrażanie samolotów wielozadaniowych 6. generacji Tempest (Brytyjsko-japońskie porozumienie ws. napędu Tempest i F-X).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.