W czwartek, 6 listopada 2025, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Republiki Czeskiej opublikowało informację z zawarcia czteroletniej umowy ramowej o wartości 3 186 554 096 CZK (556,606 mln zł) ze spółką Česká letecká servisní a.s na dostawę trzech wielozadaniowych śmigłowców ratowniczych S-70M Black Hawk przeznaczonych do gaszenia pożarów, które dostarczy spółka PZL Mielec, należąca do amerykańskiej Lockheed Martin.
S-70M Black Hawk / Zdjęcie poglądowe: Lockheed Martin
Początkowa, szacunkowa wartość umowy (ile MSW Czech planowało pierwotnie przeznaczyć na zakup – przyp. red.) wynosiła 2 892 561 983,47 CZK (505 254 mln zł).
Co ciekawe, zakup trzech fabrycznie nowych S-70M to nie koniec, gdyż to jedno z dwóch zadań w ramach szerszego postępowania przetargowego.
Wcześniej, bo 3 września udzielono zamówienia ramowego o wartości 1 705 876 760 CZK (297,971 mln zł) amerykańskiej spółce Ace Aeronautics, LLC na trzy używane śmigłowce przeciwpożarowe. Choć nie podano oferty, to powszechnie wiadomo, że spółka z Arlington w Teksasie, należąca do czeskiej grupy Helicopter Alliance, może dostarczyć wiropłaty rodziny UH-60 Black Hawk (np. Portugalia pozyskała UH-60L, a Ukraina UH-60A).
Śmigłowce mają być dostarczone w konfiguracji pozwalającej na wykonywanie misji przeciwpożarowych, poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) oraz transportowych.
Środki na zakup trzech nowych i trzech używanych śmigłowców pochodzą z europejskiego funduszu RescEU, który służy do finansowania nowych samolotów i śmigłowców wykorzystywanych w operacjach ochrony ludności i niesienia pomocy humanitarnej. Fundusz RescEU jest zasilany z budżetu Unii Europejskiej.
Dla PZL Mielec to kolejny sukces programu S-70M Black Hawk, po tym jak 8 egzemplarzy zostało zamówionych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Rumunii. Warto dodać, że model ten może być brany pod uwagę w toczącym się postępowaniu na dostawę 3 wiropłatów dla MSW Słowacji. Obie inicjatywy również są finansowane z funduszu RescEU.
Wybrany przez Czechy i Rumunię najnowszy wariant S-70M został 7 grudnia 2021 certyfikowany przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration). Proces rozpoczął się w lutym 2019, a wiropłat otrzymał certyfikat ograniczonej kategorii do zdatności do lotu (Restricted Category Special Airworthiness Certificate) (Cywilna certyfikacja S-70M).
S-70M, wywodzący się z bazowego S-70i Black Hawk International, został certyfikowany do wykonywania operacji specjalnego przeznaczenia w trzech obszarach: rolnictwie; przewozie ładunków zewnętrznych (umożliwiając wykorzystanie haka ładunkowego śmigłowca dla towarów o masie do 4082 kg) oraz ochrony lasów i dzikiej przyrody, w tym zrzucania płynów i substancji gaśniczych podczas pożarów.
W Polsce dwa bazowe S-70i, będące formalnie na stanie Lotnictwa Policji, zostały zamówione dla Państwowej Straży Pożarnej ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w celu realizacji zadań gaszenia pożarów przy użyciu zbiorników Bambi Bucket.
Model S-70i, jak i S-70A, służą również do zabudowy wariantu przeciwpożarowego Firehawk, który jest z kolei certyfikowany w USA i zabudowywany przez spółkę United Rotorcraft. 29 października br. spółka Sikorsky Aircraft Corporation otrzymała zamówienie na dwa kolejne egzemplarze dla hrabstwa Los Angeles (które dysponuje już 5 egzemplarzami). Jak dotąd 16 śmigłowców S-70i w wersji Firehawk dostarczono służbom Departamentu Leśnictwa i Przeciwpożarowego Kalifornii (CAL FIRE) amerykańskiego stanu Kalifornia.
Czytaj także:
