W środę, 29 maja 2024, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stocznia Wojenna poinformowała na swoim profilu na portalu LinkedIn o testach przekładni redukcyjnej przyszłej fregaty ORP Wicher budowanej w ramach programu Miecznik w zakładach Grupy RENK w niemieckim Augsburgu.
Za nami udane testy fabryczne pierwszej z przekładni fregat Miecznik budowanych przez PGZ Stocznia Wojenna!
Już za kilka miesięcy zostanie ona zamontowana w maszynowni budowanego ORP Wicher! Ważąca ponad 30 ton przekładnia (o wymiarach ok. 5 m długości x 3 m szerokości x 4 m wysokości) została poddana testom w fabryce firmy RENK Group w Augsburgu. Każda z fregat Miecznik będzie wyposażona w dwie takie przekładnie, a każda z nich sprzęgać będzie dwa potężne silniki z dostarczanym przez firmę MAN wałem przenoszącym napęd na śrubę napędową (również od MAN). Testy obejmowały różne scenariusze pracy urządzenia (praca z pojedynczym silnikiem lub obydwoma przy różnych prędkościach obrotowych). Wszystkie próby wypadły pomyślnie.
Na testy fabryczne gotowa jest już również druga przekładnia na ORP Wicher – czytamy na profilu PGZ Stoczni Wojennej.
Przypomnijmy, że 20 maja br. PGZ Stocznia Wojenna informowała o kolejnych testach silnika wysokoprężnego MTU 20V 8000 M71 oraz agregatu wysokoprężnego MTU 12V 4000 M53B w zakładach Rolls-Royce Solutions GmbH w Friedrichshafen. Pierwszy etap prób zakończył się 26 kwietnia br.
Przypomnijmy, że 20 grudnia 2023 PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z Rolls-Royce Solutions na zakup 4 silników napędu głównego MTU 20V 8000 M71, 4 agregatów prądotwórczych MTU 12V 4000 M53B oraz systemu sterowania i monitoringu MTU.
Powyższe silniki i agregaty diesla, wraz z omawianą przekładnią redukcyjną i wałami napędowymi ze śrubami nastawnymi utworzą okrętowy układ napędowy CODAD (Combined Diesel and Diesel), który zapewni prędkość maksymalną ponad 20 w. oraz zasięg do 8000 mil morskich przy prędkości marszowej 12 w.
ORP Wicher
Stępkę Wichra pod numerem budowy B106/1 położono 31 stycznia br. w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Wodowanie zaplanowano na III kwartał 2026. Na lata 2028-2030 przewiduje się próby zdawczo-odbiorcze, badania kwalifikacyjne i przekazanie gotowego okrętu.
Dzięki podpisaniu 15 grudnia ub. r. czwartego aneksu do umowy związanej z zaprojektowaniem i dostarczeniem trzech fregat wielozadaniowych Miecznik, pomiędzy Polską Grupą Zbrojeniową a Agencją Uzbrojenia, wykonawca mógł zakontraktować nie tylko silniki, ale także system bezpośredniej obrony okrętu C-Guard, system obrony powietrznej MBDA CAMM Sea Ceptor, czy uniwersalne kontenerowe wyrzutnie pionowego startu Mark 41 Vertical Launch System (Mk 41 VLS).
7 maja br. PGZ Stocznia Wojenna podpisała umowę z niemiecką spółką Rohde & Schwarz na dostawę systemu łączności zewnętrznej oraz systemu Walki Radioelektronicznej dla fregat Miecznik. W Stoczni powstanie również Akademia Walki Radioelektronicznej.
Na podstawie informacji prasowych
Sukcesem zakończyły się testy fabryczne pierwszej z przekładni dla fregat #Miecznik budowanych przez #PGZ Stocznia Wojenna. Jej wymiary to: masa ponad 30t, ok. 5m długości, 3m szerokości i 4m wysokości. Każda z fregat będzie wyposażona w2⃣takie przekładnie.#pgz #PGZSW pic.twitter.com/4pjgr61YMe
— Polska Grupa Zbrojeniowa🇵🇱 (@PGZ_pl) May 31, 2024