W piątek, 26 września 2025, niemiecki portal branżowy Hartpunkt poinformował jako pierwszy, dowództwo tamtejszych sił zbrojnych (Bundeswehry) miało zatwierdzić nazwę Luchs 2 (niem. Ryś) dla nowego kołowego pojazdu rozpoznawczego w ramach programu SpähFz NG (Spähfahrzeug Next Generation). Co ciekawe, początkowo pojawiały się informacje, że platforma która zastąpi LGS Fennek otrzyma nazwę Korsak, jak nazywany lis stepowy, w nawiązaniu do lisa pustynnego, czyli Fenka.
Informację o zmianie nazwy miało potwierdzić kilka dobrze poinformowanych źródeł. Dyrektor generalny spółki Hensoldt, Oliver Dörre, która odpowiada za pakiet czujników pojazdu, podczas konferencji prasowej z 25 września nazwał platformę właśnie jako Lynx 2. Sama Bundeswehra na razie nie potwierdza, ale według innego źródła nazwa Lynx 2 została przeforsowana jako jedna z czterech propozycji przedstawionej przez dowódców pododdziałów zwiadowczych (Heeresaufklärungstruppe) Wojsk Lądowych (Heer). Według doniesień procedura zakupowa (umowa) ma ruszyć w październiku br.
Zatem nowa nazwa ma nawiązywać bezpośrednio do kołowego wozu rozpoznawczego Spähpanzer 2 (SpPz 2) Luchs 8×8, użytkowanego w Heeresaufklärungstruppe w latach 1975-2009.
Wcześniej, 2 września br. spółka General Dynamics European Land Systems (GDELS) – Mowag udostępniła redakcji Hartpunkt grafikę (patrz zdjęcie główne) z zaoferowanym pojazdem na bazie pomniejszonego wariantu kołowego transportera opancerzonego Piranha V – zamiast oryginalnego 8×8 – w układzie 6×6. O tym, że GDELS – Mowag, jeszcze nieoficjalnie, zwycięży w programie, Hartpunkt informował 7 października 2024. Miała pokonać kontrofertę KNDS Deutschland z fińskim transporterem opancerzonym Patria 6×6 (który jednak zastąpi TPz Fuchs 6×6) i grupy Rheinmetall AG z TPz Fuchs Evolution (aka. Fuchs 1A9).
Przypomnijmy, że Bundeswehra od 17 października 2023 poszukuje następcy starzejących się pojazdów LGS Fennek. Zgodnie z opublikowanym wówczas ogłoszeniem, zamawiający, czyli Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) poszukiwał dostawcy maksymalnie 254 pojazdów nowej generacji, w tym 92 w ramach zamówienia podstawowego i 162 w ramach opcji. Program formalnie rozpoczęto 20 września 2024, ale zainteresowani mieli czas do połowy listopada 2024 na przesłanie wniosków o udział w postępowaniu.
Pierwsze dwa egzemplarze w konfiguracji prototypowej miałyby trafić do Bundeswehry na testy, a po ich pozytywnym zakończeniu, 90 następnych w konfiguracji seryjnej. Co ciekawe wycofanie LGS Fennek wyznaczono na 14 grudnia 2028.
Zgodnie z wymogami taktyczno-technicznymi, nowe pojazdy SpähFz NG, także kołowe, muszą być wyposażone w nowym system zarządzania polem walki D-LBO (Digitalisation of Land-Based Operations), 25-mm armatę automatyczną Oerlikon KBA w module uzbrojenia oraz wyrzutnie granatów dymnych i aerozolowych (co ciekawe, armaty tego kalibru nie są w użyciu w Bundeswehrze). Pojazdy muszą charakteryzować wysoką mobilnością terenową (w tym wymóg pływalności), nowoczesnymi systemami nawigacji, łączności i wymiany informacji oraz odpornością balistyczną na odpowiednim poziomie.
Warto dodać, że obecnie Bundeswehra realizuje inny program wykorzystujący podwozie Piranha V, ale w wersji bazowej 8×8. Jest to platforma łączności TaWAN LBO (Tactial Wide Area Network for Land Operations), której wyposażenie specjalistyczne ma dostarczyć Rheinmetall AG i Airbus Defence and Space.
Zaoferowany przez GDELS-Mowag pojazd ma być wyposażony m.in. w bezzałogowy moduł uzbrojenia opracowany przez Rheinmetall Electronics we współpracy ze słoweńską spółką Valhalla Turrets oraz system optoelektroniczny Hensoldt BAA IV i system dookólnej obserwacji na oddzielnych masztach (odpowiednio, po prawej i po lewej stronie kadłuba) radiostacje UHF/VHF, systemy łączności satelitarnej (SATCOM) czy system wsparcia elektronicznego (ESM). Co ciekawe, będzie to pojazd pływający.

