Przejdź do serwisu tematycznego

Leonardo C-27J Spartan dla Azerbejdżanu

Włoska spółka Leonardo podpisała umowę z Ministerstwem Obrony Azerbejdżanu na dostawy nieujawnionej liczby lekkich samolotów transportowych C-27J Spartan.

W czwartek, 8 czerwca br., włoska spółka Leonardo poinformowała o podpisaniu umowy z Ministerstwem Obrony Azerbejdżanu na dostawy nieujawnionej liczby lekkich samolotów transportowych C-27J Spartan dla wojsk lotniczych i obrony powietrznej (Azərbaycan Hərbi Hava Qüvvələri), które obecnie dysponują tylko dwoma ciężkimi Ił-76.

Zdjęcie: Leonardo

Umowa jest częścią szerszej współpracy rządów Włoch i Azerbejdżanu, początkowo obejmującej sektor energetyczny, a od teraz również obronny. Delegacja azerska przebywała we Włoszech, a umowę podpisano w obecności ministrów obrony Włoch Guido Crosetto i Azerbejdżanu Zakira Həsənova.

Program zakupu C-27J od Leonardo, taktycznego samolotu transportowego z wieloletnim doświadczeniem w najtrudniejszych scenariuszach operacyjnych, został sfinalizowany w ramach technicznego okrągłego stołu pomiędzy włoskim Ministerstwem Obrony a jego azerskim odpowiednikiem. Umowa jest częścią szeroko zakrojonego programu modernizacyjnego Sił Zbrojnych Azerbejdżanu, które coraz częściej sięgają po produkty włoskiego przemysłu (w lutym 2020 zamówiono 15 samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Master).

Wdrożony w najtrudniejszych warunkach geograficznych, środowiskowych i operacyjnych, C-27J Spartan spółki Leonardo jest samolotem zdolnym do wykonywania szerokiego zakresu misji wojskowych i na rzecz ochrony ludności. Bogate doświadczenie zdobyte w operacjach z różnymi siłami powietrznymi na całym świecie sprawia, że jest to idealny samolot do wojskowych misji transportowych, zrzutów spadochroniarzy i materiałów, taktycznego wsparcia wojsk, operacji sił specjalnych, pomocy humanitarnej i pomocy w przypadku katastrof.

W kwietniu 2022 zakup pojedynczego Spartana sfinalizowała Słowenia, a z obszaru dawnego ZSRS wcześniej trafiły one do Litwy i Turkmenistanu. Łącznie wyprodukowano około 90 egzemplarzy tych samolotów, a wśród użytkowników, oprócz Włoch i wyżej wymienionych, są Australia, Bułgaria, Czad, Grecja, Kenia, Maroko, Meksyk, Peru, Rumunia, Słowacja, USA (Straż Wybrzeża i Dowództwo Operacji Specjalnych USSOCOM) oraz Zambia. W 2020 opracowano zmodernizowany wariant C-27J Next Generation.

Konstrukcje zachodnie, głównie Leonardo i Airbus coraz częściej zwyciężają z rosyjskimi odpowiednikami na obszarze dawnego ZSRS. W przypadku segmentu lekkich samolotów transportowych, takich jak C-27J naturalnym konkurentem jest nowy rosyjski Ił-112W, którym jednak nikt nie jest zainteresowany, jako następcy głównie An-26, ze względu na zachodnie sankcje nałożone na Rosję, w związku z wojną w Ukrainie.

Grafika: Leonardo

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X