W poniedziałek, 16 października, amerykańska spółka Kratos Defense & Security Solutions poinformowała, że jej spółka-córka Technical Directions, Inc. (TDI) i jednocześnie spółka zależna od Kratos Turbine Technologies (KTT), podpisała protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) z Boeingiem na wspólną budowę napędowej wersji bomby Mark 82 z zestawem szybującym JDAM (Joint Direct Attack Munition). Sam projekt Powered JDAM, dzięki któremu zasięg lotu bomby zostanie zwiększony nawet 20-krotnie, został ujawniony przez Boeinga na początku marca 2020 (JDAM z napędem).
Zgodnie z porozumieniem zestawy JDAM zostaną zintegrowane z silnikiem TDI-J85 o ciągu 90 kg (200 funtów), który wcześniej wykorzystywano m.in. do prototypu niskokosztowego pocisku manewrującego Gray Wolf czy planowanego bezzałogowego statku latającego (bsl) o nazwie Speed Racer od Lockheed Martin. TDI ma w swojej ofercie cztery niskokosztowe silniki o ciągu od 13,6 do 90,7 kg (13-30 funtów) oraz średnicy od 10,16 do 20,32 cm (4,5-8,5 cala).
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami Boeinga, koncepcja P-JDAM zakłada, że 227-kilogramowa bomba (500-funtowa) wraz z skrzydłami i silnikiem odrzutowym będzie zajmować podobną przestrzeń pod skrzydłem samolotu (lub w komorze uzbrojenia F-35), co 907-kilogramowa bomba Mark 84. Nowa broń stanowiłaby stosunkowo tanią alternatywę dla pocisków manewrujących, dzięki zasięgowi szacowanemu wówczas na ok. 560 km.
Jesteśmy dumni, że Boeing wybrał nasz silnik TDI-J85 do systemu Powered JDAM. Istnieje niesamowity potencjał możliwości rozwoju precyzyjnych środków rażenia dalekiego zasięgu – powiedział Joseph Kovasity, starszy wiceprezes ds. TDI w Kratos. W Kratos TDI skupiliśmy się szczególnie na masowej produkcji małych, tanich silników turbinowych o wojskowym zastosowaniu w Stanach Zjednoczonych we współpracy z amerykańskimi dostawcami i partnerami. Wraz z przejęciem TDI przez Kratos, znacząco zainwestowaliśmy w możliwości produkcyjne na skalę masową, co doprowadziło do niewiarygodnie wysokiego stosunku wydajności silnika do kosztów, przy jednoczesnym zapewnieniu, że będziemy w stanie sprostać dostawom dużych ilości przewidzianych dla systemu i programu Powered JDAM.
Powered JDAM to kolejny krok w modułowej ewolucji rodziny systemów uzbrojenia JDAM i JDAM Extended Range. Jego zdolność do uzupełniania znakomitego systemu uzbrojenia o niedrogie możliwości zwiększenia rażenia doda nowe możliwości uzbrojenia amerykańskiej bazie przemysłowej sektora obronnego, aby wspierać obecne działania bojowe i zapobiegać przyszłym konfliktom – powiedział Bob Ciesla, wiceprezes działu Precision Engagement Systems w Boeing (USA potwierdziły dostawy bomb JDAM-ER do Ukrainy).
Stosunkowo prosta architektura silnika turboodrzutowego TDI-J85 jest w stanie wytworzyć ciąg użytkowy o wartości 90 kg w warunkach statycznych na poziomie morza. Specyficzne wymagania dla projektu Powered JDAM zostały spełnione dzięki modyfikacjom pozwalającym osiągnąć pożądaną moc ciągu wymaganą w studium projektowym. TDI-J85 jest kompatybilny z dostępnymi na rynku i/lub wojskowymi paliwami opartymi na nafcie lotniczej. Zintegrowany z silnikiem TDI-J85 generator z magnesami trwałymi (stałymi) będzie wytwarzał do 1,5 kW mocy prądu przemiennego, od biegu jałowego do maksymalnych prędkości obrotowych, zgodnie z potrzebami zasilania systemów pokładowych P-JDAM.