Odbywające się w Gdańsku, w pierwszej połowie października, 23. Międzynarodowe Targi Morskie i Militarne BaltExpo 2025 były prawdopodobnie jedną z ostatnich okazji do publicznych prezentacji propozycji poszczególnych podmiotów uczestniczących w programie Orka, który dotyczy zakupu dla Marynarki Wojennej okrętów podwodnych nowej generacji. Wśród najbardziej aktywnych można wymienić południowokoreański koncern stoczniowy Hanwha Ocean, który odkrył część swoich propozycji (Hanwha Ocean dla programu Orka chce wspierać budowę suwerennych zdolności morskich Polski).
Hanwha Ocean wraz z rządem Republiki Korei proponuje, na okres przejściowy, okręt podwodny Typu 209 / Zdjęcie: US Navy
Zgodnie z wymaganiami polskiej strony, Hanwha Ocean w porozumieniu z rządem Republiki Korei, proponuje Polsce szeroko rozwinięty wachlarz propozycji współpracy przemysłowej. Ma to związek z publicznymi deklaracjami przedstawicieli polskiego rządu – w ostatnich tygodniach, wielokrotnie, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz wskazywał, że ważnym elementem wyboru dostawcy będzie także udostępnienie okrętu na okres przejściowy (tzw. Gap Filler), który pozwoli na zapoczątkowanie procesu szkolenia kadr na nowy typ jednostki i być może umożliwi zastąpienie obecnie eksploatowanego ORP Orzeł. Z kolei transfer technologii ma umożliwić budowę krajowych zdolności MRO oraz możliwość włączenia polskich zakładów do globalnego łańcucha dostaw oferenta (Hanwha Ocean z nową ofertą na Orkę).
Propozycja południowokoreańska wpisuje się w powyższe potrzeby. Hanwha Ocean oficjalnie ogłosiła, że w przypadku wyboru okrętem na okres przejściowy będzie jedna z jednostek Typu 209 eksploatowana obecnie przez Marynarkę Wojenną Republiki Korei. Według deklaracji, jeden z okrętów ma zostać wycofany z eksploatacji pod koniec bieżącego roku. Przed przekazaniem Polsce jednostka miałaby zostać gruntownie wyremontowana i zmodyfikowana. Prace, trwające przynajmniej dwanaście miesięcy, umożliwiłyby przekazanie Marynarce Wojennej w 2027 roku (Hanwha Ocean stawia na strategiczną współpracę z polskimi stoczniami, Hanwha Ocean zacieśnia współpracę z polskim przemysłem).
Obok okrętu podwodnego Republika Korei proponuje przekazanie Polsce lekkiej fregaty/korwety typu Pohang / Zdjęcie: Marynarka Wojenna Republiki Korei
W powyższym przypadku warto odnotować, że stocznie południowokoreańskie zbudowały (na niemieckiej licencji) dwanaście jednostek Typu 209 – trzy z nich wyeksportowano do Indonezji.
Obok powyższego oferta koreańska obejmuje także propozycję przekazania Polsce lekkiej fregaty typu Pohang. Jednostka miałaby być darem rządu południowokoreańskiego – w ostatnich latach Republika Korei przekazała okręty tego typu do Kolumbii, Egiptu, Peru, Filipin oraz Wietnamu. W przypadku Polski oferta może być elementem analiz obecnego potencjału floty oraz rosnących potrzeb związanych z zabezpieczeniem Morza Bałtyckiego. Warto odnotować, że obecnie trzonem Dywizjonu Okrętów Bojowych są dwie fregaty typu Oliver Hazard Perry, korweta ORP Kaszub oraz niesprawny okręt patrolowy ORP Ślązak. Następcami większości z nich mają być budowane fregaty typu Wicher. Z tego też względu propozycja południowokoreańska może zyskać uznanie ze względu na możliwość dostawy okrętu już w 2027 roku (Porozumienie Grupy WB i Hanwha Ocean w obszarze rozwiązań morskich i programu Orka, Hanwha Ocean zobowiązuje się do transferu technologii MRO dla polskiego przemysłu).
Reprezentujące standard II połowy lat 80. XX wieku korwety typu Pohang są obecnie sukcesywnie wycofywane z eksploatacji w Marynarce Wojennej Republiki Korei i oferowane sojusznikom / Zdjęcie: Marynarka Wojenna Republiki Korei
W przypadku propozycji przemysłowych, zgodnych z wymogami polskiego rządu, Hanwha Ocean jest zainteresowana zacieśnieniem współpracy z polskimi stoczniami i przedsiębiorstwami sektora okrętowego w celu szerokiej kooperacji. Zgodnie z deklaracjami, Hanwha Ocean jest skłonna zainwestować w Polsce 100 mln USD oraz podzielić się know-how w zakresie zaawansowanych technologii stoczniowych obejmujących zarówno segment militarny oraz cywilny. Sama współpraca może także objąć wspólną realizację kolejnych umów w Europie – koreański koncern jest bowiem zainteresowany m.in. programem budowy jednostek patrolowych dla Estonii. W tym przypadku polskie stocznie mogłyby pełnić rolę dostawcy jednostek zamówionych przez rząd Estonii (KSS-III od Hanwha Ocean propozycją w programie Orka).
Czytaj także:
- MSPO 2025: Hydromega wzmocni kompetencje w hydraulice morskiej we współpracy z Hanwha Ocean
- MSPO 2025: Hanwha Ocean i Politechnika Gdańska o operacjach podwodnych w warunkach lodowych
- MSPO 2025: Enamor rozwinie technologie autonomiczne we współpracy z Hanwha Ocean
- MSPO 2025: Patrolowiec FMPC500 od Hanwha Ocean
