Przejdź do serwisu tematycznego

Korea Płd.: Zielone światło na zakup 20 seryjnych KF-21 Boramae

Komitet DAPPC przy południowokoreańskim urzędzie zamówień wojskowych DAPA wyraził zgodę na zakup 20 egzemplarzy z produkcji małoseryjnej samolotów wielozadaniowych nowej generacji KAI KF-21 Boramae.

W piątek, 22 marca, podczas 160. posiedzenia komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee), działającego przy południowokoreańskim urzędzie zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) ogłoszono plan produkcji małoseryjnej samolotów wielozadaniowych nowej generacji KAI KF-21 Boramae o wartości 7,92 bln KRW (23,5 mld zł) w latach 2024-2028.

Pierwszy prototyp KF-21 podczas montażu końcowego w zakładzie KAI w Sacheon / Zdjęcie: KAI

DAPA poinformował, że podpisze umowę na małoseryjną produkcję 20 samolotów z jej producentem, spółką KAI (Korea Aerospace Industries) w ciągu tego roku, a po dalszych testach weryfikacyjnych, w szczególności uzbrojenia lotniczego klasy powietrze-powietrze w przyszłym roku, przystąpi do zamówienia kolejnych 20 egzemplarzy. 10 stycznia br. informowano o pomyślnym zakończeniu wstępnej oceny testowej prototypów i ogłoszono plan pierwszych zamówień w tym roku (Korea: Produkcja seryjna KF-21 Boramae w tym roku).

Chociaż liczba KF-21 w wersji przewagi powietrznej Block I pierwotnie planowana w programie KF-X (Korean Fighter eXperimental) dla wojsk lotniczych Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun, ROKAF) wynosiła 40 egzemplarzy, to koreański instytut analiz obronnych KIDA (Korea Institute for Defense Analyses) zalecił zmniejszenie wolumenu produkcji małoseryjnej, ponieważ testy i rozwój KF-21 nie zostały zakończone do listopada 2023. Biorąc pod uwagę tę rekomendację, DAPA zdecydował się kontynuować program z pierwszą umowę produkcyjną na połowę planowanych egzemplarzy na zasadzie 20+20, z kontynuacją zakupów w dalszym terminie.

Urzędnik DAPA powiedział: Ponieważ nie ma zmian w planie masowej produkcji 40 samolotów pierwszej partii małoseryjnej do 2028 i dostarczenia ich do ROKAF, nie będzie żadnych komplikacji we wdrażaniu KF-21.

W związku z tym wniosek jest taki, że obie partie liczące 40 KF-21 Block I będą produkowane począwszy od 2024 z dostawami do ROKAF w latach 2026-2028.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X