W czwartek, 27 czerwca 2025, jak poinformowała południowokoreańska agencja prasowa Yonhap, urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) przy Ministerstwie Obrony Republiki Korei zawarł umowę o wartości 2,39 bln KRW (6,93 mld zł) ze spółką Korea Aerospace Industries (KAI) na produkcję i dostawę drugiej partii 20 egzemplarzy seryjnych samolotów wielozadaniowych KF-21 Boramae (pol. Jastrząb) w wersji Block I.
Zdjęcie poglądowe: Prototypy KF-21 / Zdjęcie: KAI
Umowa obejmuje również dalsze wsparcie logistyczne, w tym podręczniki techniczne i szkolenia personelu. Poprzednia umowa w tej sprawie, na pierwsze 20 egzemplarzy KF-21 Block I w ramach produkcji małoseryjnej została zawarta 25 czerwca 2024 i miała wartość 1,96 bln KRW (wówczas 5,653 mld zł). 20 maja br. w zakładach KAI w Sacheon w prowincji Gyeongsang Południowy odbyła się uroczystość inauguracji procesu montażu końcowego pierwszego egzemplarza.
Pierwszy egzemplarz ma zostać dostarczony Siłom Powietrznym Republiki Korei (Daehanminguk Gong-gun, ROKAF) w drugiej połowie 2026 po przejściu testów akceptacyjnych. Ostatni egzemplarz ma zostać dostarczony w 2028.
Warto dodać, że 27 grudnia 2023 Korea Płd. zamówiła w 20 amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning w ramach drugiego etapu programu F-X III, które zastąpią wycofane w ubiegłym roku F-4E Phantom II.
Przypomnijmy, że 22 marca 2024, podczas 160. posiedzenia komitetu DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee), działającego przy DAPA ogłoszono plan produkcji małoseryjnej samolotów KF-21 Boramae o łącznej wartości 7,92 bln KRW (wówczas 23,5 mld zł) w latach 2024-2028. Wcześniej, 10 stycznia 2024 informowano o pomyślnym zakończeniu wstępnej oceny testowej prototypów i ogłoszono plan pierwszych zamówień w tym roku.
Chociaż liczba KF-21 w wersji przewagi powietrznej Block I pierwotnie planowana do produkcji wynosiła 40 egzemplarzy w ramach jednej umowy, to koreański instytut analiz obronnych KIDA (Korea Institute for Defense Analyses) zalecił zmniejszenie wolumenu produkcji małoseryjnej i podzielenie go na dwa etapy.
Koreańsko-indonezyjski program KF-X/IF-X (Indonesian Fighter eXperimental) jest prowadzony od 2016. Jednak partnerzy z Dżakarty są problematyczni, jeśli chodzi o dzielenie się kosztami jego realizacji. 6 maja 2024 Indonezja zwróciła się do władz Republiki Korei w sprawie renegocjacji warunków umowy dotyczącej wkładu finansowego. 26 sierpnia tego samego roku, Korea zgodziła się ograniczyć udział Indonezji w programie. 13 czerwca br. podczas 11. targów Indo Defence 2025 Expo & Forum w Dżakarcie, DAPA podpisał aneks z Ministerstwem Obrony Indonezji do umowy programowej ostatecznie obniżający finansowy wkład Dżakarty.
Zgodnie z informacją z 16 kwietnia br. zainteresowanie nabyciem KF-21 wyraziły Zjednoczone Emiraty Arabskie, a jako ciekawostkę można dodać, że dziś Inspektor Sił Powietrznych RP gen. dyw. Ireneusz Nowak, w ramach sześciodniowej wizyty w Republice Korei, jako pierwszy Polak wykonał lot na drugim fotelu w dwumiejscowym prototypie.
Tymczasem, 22 czerwca br. brytyjski dziennik Financial Times informował, powołując się na osoby zaznajomione z tematem, że Wielka Brytania i spółka Rolls-Royce zaproponowały plan współpracy w zakresie koprodukcji z Koreą Południową, która prowadzi program rozwoju silników turbowentylatorowych nowej generacji na potrzeby KF-21EX (Block III).