13 sierpnia w stoczni południowokoreańskiej spółki Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) w Okpo na wyspie Geoje, marynarka wojenna Republiki Korei (Daehan-minguk Haegun) przyjęła do służby pierwszy konwencjonalny okręt podwodny ROKS Dosan Ahn Chang-ho (SS-083), typu Dosan Ahn Chang-ho, zbudowany w ramach programu KSS-III/Jangbogo 3.
Marynarka wojenna Republiki Korei przyjęła do służby pierwszy konwencjonalny okręt podwodny Dosan Ahn Changho (SS-083) w ramach programu KSS-III/Jangbogo 3 / Zdjęcie: DSME
Okręt otrzymał imię 6. prezydenta Rządu Tymczasowego Republiki Korei (rząd na uchodźstwie podczas okupacji japońskiej), Ahn Chang-ho ps. Dosan (pełnił urząd od 3 do 16 maja 1926), który był aktywistą niepodległościowym oraz koreańsko-amerykańskim liderem tej mniejszości w USA.
Okręt zwodowano 14 września 2018, a 10 czerwca 2019 rozpoczęły się jego próby w morzu. Oczekuje się, że osiągnięcie pełnej gotowości operacyjnej okrętu zostanie ogłoszone do sierpnia 2022. Jak informuje służba prasowa Daehan-minguk Haegun, po tym wydarzeniu, okręt ma pełnić aktywną rolę w odstraszaniu strategicznym państwa.
Kierownik programu KS-III, Jeon Yong-gyu, powiedział:
Dzisiejsze wprowadzenie do służby Dosan Ahn Chang-ho jest przełomem dla Korei, która opracowała najwyższy poziom technologiczny okrętu podwodnego 3000-tonowej klasy w ciągu zaledwie 35 lat eksploatacji tego typu jednostek. Można to uznać za kluczowe osiągniecie, które może po raz kolejny udowodnić światu zaawansowane możliwości technologii koreańskiego przemysłu obronnego. [Okręt] powinien służyć jako sygnał dla postępu w technologii przemysłu obronnego.
Analiza
Łącznie w ramach I serii zamówiono trzy okręty KSS-III. Dwa z nich były budowane przez Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering na mocy umowy z 26 grudnia 2012 o wartości 1,56 mld USD. Kontrakt na trzecią jednostkę podpisano 30 listopada 2016 z Hyundai Heavy Industries (HHI) – stępkę położono 11 kwietnia 2019. Wszystkie trzy mają znaleźć się w służbie do końca 2023. W programie uczestniczą również krajowe spółki LIG Nex1, Doosan, Hanwha i STX Engine, a także brytyjskie BMT i Babcock, które zapewniają pomoc techniczną, hiszpańska Indra i francuska Safran (Wodowanie okrętu podwodnego Son Byong-Hi).
W przeciwieństwie do typu Sohn Won-yil w ramach KS-I/Jangbogo 1 (9 okrętów niemieckiego typu 209 w latach 1989-2001) i Chang Bogo w ramach KS-II/Jangbogo 2 (9 typu 214 w latach 2002-2020), okręty budowane w ramach programu KS-III to pierwsze krajowe jednostki podwodne kiedykolwiek skonstruowane. Prace w ramach KS-III rozpoczęto w 2004, początkowo wspólnie przez DSME i HHI. W 2007 zdecydowano o wyborze projektu DSME. Program zakłada budowę także 9 okrętów, w trzech seriach, różniących się od siebie.
Okręty podwodne typu KSS-III serii pierwszej mają 83,5 m długości, 9,6 m szerokości, 7,6 m zanurzenia, 3358 t wyporności nawodnej i 3705 t podwodnej. Załogę stanowi 50 oficerów i marynarzy. Klasyczny napęd diesel-elektryczny jest uzupełniony czterema ogniwami paliwowymi (elektrochemicznymi) Bumhan Industry PH1 o mocy 150 kW każde, współtworzącymi napęd niezależny od powietrza (AIP). Mają osiągać prędkość 20 w. pod wodą i 12 w. na powierzchni. Zasięg wyniesie ok. 10 000 Mm. Uzbrojenie KSS-III składa się z 6 wyrzutni torpedowych kal. 533 mm dla ciężkich torped K744 Baek Sang Eo i pocisków przeciwokrętowych UGM-84L Harpoon Block II oraz 6 pionowych wyrzutni K-VLS (Korean Vertical Launch System) przeznaczonych dla pocisków manewrujących z rodziny Hyunmu-3 o zasięgu od 500 do 1500 km.
Nie można jednak wykluczyć, że okręty podwodne KS-III serii pierwszej lub drugiej, zostaną dostosowane do przenoszenia pierwszych rodzimych, morskich rakietowych pocisków balistycznych o kryptonimie K-SLBM (Korean-Submarine Launched Ballistic Missile) Hyunmu-4-4. Zwłaszcza, że komunikat prasowy mówi o odstraszaniu strategicznym (rzecz jasna nie chodzi o broń jądrową). Pod koniec kwietnia br. poinformowano o pierwszej próbie tego pocisku (Korea Płd. przetestowała morski pocisk balistyczny).
W maju 2016 DSME wybrano do opracowania wstępnego projektu okrętów II serii i budowy prototypu. Ostatecznie umowę o wartości ok. 950 mln USD podpisano w październiku 2019. Okręty mają wypierać od 3000 do 4000 t i być wyposażone w 10 wyrzutni K-VLS, akumulatory litowo-jonowe i wykorzystywać technologię nadprzewodników wysokotemperaturowych dla w pełni elektrycznego systemu napędowego. Korea Płd. planuje też pozyskanie okrętów podwodnych o napędzie jądrowym – być może w ramach trzeciego etapu programu KS-III (Przyszłe południowokoreańskie okręty podwodne).