W piątek, 14 marca 2025, europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała w mediach społecznościowych, że przekazała wojskom lotniczym (Al-Quwwāt al-Jawiyya al-Imārātiyya) Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) ostatni z dwóch zamówionych 14 listopada 2021 samolotów tankująco-transportowych A330-200 MRTT (Multinational Multirole Tanker Transport), które dołączyły do już trzech użytkowanych wcześniej (Zjednoczone Emiraty Arabskie zainteresowane tureckimi samolotami TF Kaan).
Zdjęcie: Airbus Defence and Space
Piąty A330 Multi Role Tanker Transport dla Sił Powietrznych i Obrony Powietrznej ZEA wzbił się w powietrze z lotniska przyzakładowego Airbus Defence and Space w Getafe, kierując się do domu, aby dołączyć do reszty floty tankowców tego kraju Zatoki Perskiej. A330MRTT łączy zaawansowaną technologię tankowca nowej generacji z doświadczeniem operacyjnym zdobytym podczas ponad 300 000 godzin lotu. Przełomowy samolot, który służy w ZEA od 2013 roku – napisano na platformie społecznościowej X.
Pierwszy z samolotów zakontraktowanych w ramach drugiej umowy został dostarczony zamawiającemu 13 listopada 2024.
Przypomnijmy, że podczas targów Dubai Airshow 2021 spółka Airbus Defence and Space otrzymała zamówienie o nieujawnionej wartości od Ministerstwa Obrony ZEA na dostawę dwóch dodatkowych samolotów oraz modernizację trzech posiadanych do najnowszego wariantu. Otrzymały zestawy systemu walki radioelektronicznej EW (Electronic Warfare) i samoobrony DIRCM (Directed Infrared Countermeasure) izraelskiej spółki Elbit Systems.
Jeśli chodzi o pierwsze trzy emirackie A330-200 MRTT, to wstępne porozumienie z ówczesnym EADS zawarto w 2007, a umowę na ich zakup podpisano w lutym 2008. Wybrano konfigurację z podkadłubowym sztywnym przewodem paliwowym Aerial Refuelling Boom System (ARBS) i dwoma elastycznymi przewodami w zasobnikach podskrzydłowych Cobham 905E oraz silnikami turbowentylatorowymi Rolls-Royce Trent 772B. Pierwszy samolot dotarł do odbiorcy 6 lutego 2013, a dwa pozostałe 6 sierpnia tego samego roku. Zostały przypisane do eskadry tankowania powietrznego w bazie lotniczej Al Minhad.
31 maja 2019 pojawiła się informacja podczas regionalnego szczytu bezpieczeństwa IISS Shangri-La Dialogue 2019 w Singapurze, że rząd w Abu Zabi jest zainteresowany zakupem trzech konkurencyjnych samolotów tej klasy: Boeing KC-46A Pegasus. Informację przekazał wiceprezes Boeinga ds. Sprzedaży. Transakcja dotąd nie została jednak sformalizowana (ZEA zainteresowane KC-46A).
Warto dodać, że 10 lipca 2024 cztery dodatkowe A330-200 MRTT zamówiła sąsiednia Arabia Saudyjska, gdzie dołączą do sześciu już użytkowanych egzemplarzy. Jest to najbardziej wszechstronny samolot transportowo-tankujący nowej generacji. Zdobył 90% udział w rynku poza USA. Airbus otrzymał zamówienia na wyprodukowanie prawie 90 A330 MRTT z 15 państw w Europie (w tym w NATO), Azji, Ameryce i Oceanii (Elbit dostarczy systemy samoobrony dla kanadyjskich tankowców CC-330 Husky, NATO NSPA zamówiła kolejny samolot transportowo-tankujący Airbus A330 MRTT).
The 5️⃣th A330 Multi Role Tanker Transport for the UAE Air Force & Air Defence 🇦🇪 took to the skies from the Airbus Defence and Space facilities in Getafe heading home to join the rest of the Gulf nation’s tanker fleet.
The #A330MRTT combines the advanced technology of a new… pic.twitter.com/jhv36D7pKu— Airbus Defence (@AirbusDefence) March 14, 2025