23 lipca br. rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia (AU) ppłk Krzysztof Płatek poinformował w mediach społecznościowych, że pozytywnie zakończyły się badania kwalifikacyjne prototypu pojazdu minowania narzutowego (PMN) Baobab-K. AU planuje w bardzo szybkim czasie przystąpić do negocjacji w sprawie zakupu seryjnych egzemplarzy dla Wojska Polskiego (PMN Baobab-K w akcji).
Zakończyły się badania kwalifikacyjne pojazdu minowania narzutowego Baobab-K / Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia
Prototyp PMN Baobab-K został opracowany przez, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Hutę Stalowa Wola (HSW) wspólnie ze spółką Jelcz, Bydgoskimi Zakładami Elektromechanicznymi BELMA, spółką WB Electronics (z Grupy WB) i Wojskowym Instytutem Techniki Inżynieryjnej (WITI) i zadebiutował we wrześniu ub. r. podczas XXIX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach (MSPO 2021: Baobab-K w nowej odsłonie).
PMN Baobab-K posadowiono na podwoziu Jelcz 8×8 z opancerzoną kabiną (spełniającą 1 poziom ochrony balistycznej STANAG 4569), na której stropie rozmieszczono osiem wyrzutni granatów dymnych. System składa się sześciu wyrzutni min MN-123 (każda kaseta można mieścić do pięciu sztuk min, w każdej wyrzutni mieści się po 20 kaset, co w sumie daje do dyspozycji 600 min). Pojazd wyróżnia pełna automatyzacja procesu minowania, od wyliczania nastaw, obrotu miotaczami, do utrzymywania częstotliwości miotania min w zależności od prędkości poruszania się pojazdu i zaprogramowanego pola minowego.
Grupa WB dostarczyła system elektromechaniczny od Arex, system komunikacji pojazdowej FONET, system łączności od Radmor, Zautomatyzowany Zestaw Kierowania Ogniem TOPAZ i system teleinformatyczny (ze specjalistycznym oprogramowaniem do zarządzania polami minowymi).
Umowa o wartości 19 948 177,22 zł brutto na budowę docelowego prototypu PMN Baobab-K została zawarta z Inspektoratem Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej 28 grudnia 2018. Postępowanie prowadzono od 9 maja 2018. Była to czwarta próba realizacji postępowania w tym programie (Prototyp PMN Baobab-K w 2021).
Wóz jest opracowywany dla jednostek inżynieryjnych. To uzupełnienie wprowadzonego w 2004 do jednostek pancernych i zmechanizowanych gąsienicowego Inżynieryjnego Systemu Minowania Kroton na podwoziu MTLB-U. Zapotrzebowanie na PMN Baobab-K szacowane jest na 12-15 wozów, z możliwością ich zwiększenia nawet do 50. System można też adaptować dla brygad zmechanizowanych i Wojsk Obrony Terytorialnej.
PMN Baobab-K jest przeznaczony do ustawiania min przeciwpancernych MN-123 z formowanym wybuchowo ładunkiem kumulacyjnym dwustronnego działania. Przebijalność min to 60 mm RHA. MN-123 wyposażono w niekontaktowy zapalnik magnetyczny o działaniu natychmiastowym lub zwłocznym z opcją programowalnej samolikwidacji w czasie 1-30 dni i samoneutralizacji, zgodnie z porozumieniem CCW (Convention on Certain Conventional Weapons). Miny mają 180 mm średnicy, 90 mm grubości i masę 3,7 kg.
https://twitter.com/krzysztof_atek/status/1550746682303938560?s=20&t=38aJXANeSCP2g_k6sB_8gA