3 lutego br. Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego USAF podpisało umowę o wartości 30 373 834,85 USD (132,69 mln zł) z należącymi do spółki Lockheed Martin, zakładami PZL Mielec, na dostawę do komponentu lotniczego wojsk lądowych Nepalu (Nepal Army Air Wing) kolejnych dwóch samolotów transportowych krótkiego startu i lądowania M28 Skytruck (Model 05).
Nepalski M28-05 Skytruck / Zdjęcie: UA-320 (GFDL)
W dniu zawarcia umowy uruchomiono środki w wysokości 29 232 835 USD (127,71 mln zł) pochodzące z funduszy programu Foreign Military Fund (FMF). Oprócz samolotów, umowa przewiduje usługi szkolenia personelu latającego i naziemnego, zestaw części zamiennych, przebazowanie samolotów do Nepalu, a także pracę przedstawicieli wykonawcy w ramach usługi wsparcia technicznego przez okres 6 miesięcy. Termin realizacji umowy minie 30 kwietnia 2025.
Samoloty zostaną skonfigurowane zgodnie z zamówieniem – jeden w konfiguracji cargo a drugi w konfiguracji do ewakuacji poszkodowanych (CASEVAC). Dostawa obu samolotów M28 zwiększy wielozadaniowe zdolności transportowe armii nepalskiej.
Cieszymy się z kolejnego zamówienia rządu Stanów Zjednoczonych na dostawę samolotów M28 produkowanych przez pracowników PZL Mielec – powiedział Janusz Zakręcki, prezes zarządu, dyrektor naczelny PZL Mielec. Zakupione samoloty M28 doskonale sprawdzą się w nieprzewidywalnej pogodzie w nepalskich Himalajach. M28 jest przystosowany do surowego klimatu i zróżnicowanych warunków atmosferycznych, może być eksploatowany na dużych wysokościach, nieutwardzonych lądowiskach oraz w lokalizacjach wysokogórskich, gdzie loty często wykonywane są w porze nocnej, przy niskiej podstawie chmur, opadach deszczu lub silnym oblodzeniu – dodał Janusz Zakręcki.
Obecnie, Nepal dysponuje trzema samolotami M28 Skytruck (z pierwszych dwóch pozyskanych w 2001 od Polski, jeden utracono w maju 2017*, natomiast w marcu 2019 pozyskano dwa kolejne), a deklaracje władz mówią o konieczności posiadania sześciu egzemplarzy. Poza tym od 2016 USA oferowały przekazanie dwóch C-145A Skytruck pochodzących z nadwyżek sprzętowych wojsk lotniczych (US Air Force, USAF).
Nepal ma na wyposażeniu także pojedynczy śmigłowiec transportowy Mi-17 (dwa kolejne zamówione), jeden AW139, jeden Dhruv ALH, dwa Eurocopter AS350 Écureuil i dwa SA315 Lama oraz jeden samolot transportowy BN-2 Islander i jeden CASA CN-235.
*Nepalski M28-05 o nr rejestracyjnym NA-048 i seryjnym AJE003-02 uległ wypadkowi 30 maja 2017. Samolot wykonywał lot z Surkhet do Simikot w dystrykcie Humla z 3 osobami na pokładzie. Jeden z nich zmarł w wyniku odniesionych obrażeń.
USA oferowały samoloty C-145A z nadwyżek również Kenii (3 egzemplarze), Estonii (2 egzemplarze) i Kostaryce (3 egzemplarze) (Kenia: Pierwszy PZL M28 w służbie, Estonia odebrała pierwszego Skytrucka).
Na świecie jest obecnie w użytku ponad 70 samolotów PZL M28, które powstały w oparciu produkowane w Mielcu na radzieckiej licencji An-28. W 2014 trzy samoloty trafiły do Jordanii, natomiast w 2011 jeden do Wietnamu. Największym użytkownikiem, poza Siłami Zbrojnymi RP i Strażą Graniczną (łącznie czterdzieści dwa samoloty), jest Wenezuela, która użytkuje ich jedenaście. Od 2017 niemieckie wojska lotnicze (Luftwaffe) wykorzystywały wypożyczone dwa M28 do szkoleń skoczków spadochronowych.
Wśród cywilnych użytkowników M28 są spółka JAGS Aviation Guyana z Gujany (1 egzemplarz), Narodowa Policja Indonezyjska (4 egzemplarze), amerykańska korporacja Sierra Nevada (4 egzemplarze) i Departament Bezpieczeństwa Publicznego stanu Arizona (2 egzemplarze).