We wtorek, 3 czerwca 2025, dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) amerykańskiej Marynarki Wojennej (US Navy), w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 9 833 548 USD (36,906 mln zł) z rodzimą spółką The Survice Engineering Co. LLC na dostawę partii 31 ciężkich, bezzałogowych oktokopterów logistycznych TRV-150C TRUAS (Tactical Resupply Unmanned Aircraft System), brytyjskiej spółki Malloy Aeronautics, do Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC).

Zdjęcia: The Survice Engineering Co. LLC
Umowa obejmuje także usługi inspekcji i oceny systemu na potrzeby biura programowego PMA-263 (Small Tactical Unmanned Aircraft Systems) US Navy i USMC. Prace zostaną wykonane w hrabstwie Harford w stanie Maryland i oczekuje się, że zostaną ukończone w kwietniu 2026. Fundusze pochodzą z budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2025 ze środków USMC na zamówienia publiczne w wysokości 9 830 462 USD (36,894 mln zł) i środków na działalność i wsparcie w wysokości 3087 USD (11 585 zł) i zostały uruchomione w momencie zawarcia umowy, z czego te ostatnie wygasną z końcem bieżącego roku fiskalnego (do końca września 2025).
Jest to drugi aneks do umowy bazowej z 11 kwietnia 2023 o wartości 8 359 234 USD obejmującej 21 zestawów bezpilotowców, aneksowanej po raz pierwszy 8 grudnia 2023 (28 zestawów za 11 025 156 USD). Oznacza to, że do USMC trafi łącznie 80 zestawów TRV-150C TRUAS. Wstępną gotowość operacyjną (Initial Operational Capability, IOC) tego systemu ogłoszono 27 października 2023.
Pierwszym użytkownikiem systemu został Trzeciego Batalionu Logistyki Wybrzeża Piechoty Morskiej (Marines Third Littoral Logistics Battalion, LLB-3) z Kaneohe Bay na Hawajach. Był testowany m.in. podczas ćwiczenia Bold Quest 24 w Camp Lejeune, gdzie dostarczył 38,5 kg zaopatrzenia medycznego, w tym krew.
TRUAS jest częścią trójfazowego programu o kryptonimie MARV-EL (Medium Autonomous Resupply Vehicle-Expeditionary Logistics) który zakłada wdrożenie floty bezzałogowców transportowych do wsparcia działań Marines poza granicami kraju (ekspedycyjnych), zwłaszcza w środowisku morskim. Bezzałogowce TRV-150C stanowią najniższy szczebel logistyczny (Airbus Helicopters zbuduje dla USMC bezzałogowy śmigłowiec UH-72 ULC).
TRV-150C to amerykańskie oznaczenie brytyjskiego bezpilotowca T-150, opracowanego przez Malloy Aeronautics z Berkshire, podmiot należący do BAE Systems, który został także wprowadzony na wyposażenie królewskiej Marynarki Wojennej (Royal Navy). Zestawy zadebiutują podczas jej tegorocznej misji w regionie Indo-Pacyfiku między okrętami brytyjskiej Grupy Uderzeniowej Lotniskowca. Poza tym 22 zestawy zostały zamówione dla Royal Marines (Royal Navy będzie używać bezzałogowców do zaopatrywania okrętów na morzu).
Wykorzystywany jest także przez Siły Zbrojne Ukrainy w realnych warunkach pola walki do dostarczania krwi, amunicji i innych kluczowych materiałów dla ukraińskich żołnierzy piechoty morskiej operujących na brzegu Dniepru. Siły rosyjskie twierdzą, że zestrzeliły co najmniej jeden z bsl, który, jak stwierdziły, był wyposażony w ładunek wybuchowy. W lutym 2024 dwa zestawy zamówiły Siły Obronne Japonii w celach testowych.
Całkowicie elektryczny oktokopter (cztery ramiona po dwa śmigła) o ładowności 68 kg, zasięgu 70 km i prędkości przelotowej 96,5 km/h, może wykonywać autonomiczne starty i lądowania z pokładu okrętów jako alternatywa dla śmigłowców.
W przypadku USMC ma startować także z lądu, nawigując po punktach orientacyjnych oraz automatycznie lądować i zrzucać ładunki za pomocą spadochronu. System ma zapewnia logistykę na polu walki w celu dystrybucji krytycznego zaopatrzenia w bazach ekspedycyjnych, gdzie ryzyko dla załogowych statków powietrznych uniemożliwiłoby operacje zaopatrzenia.


