3 stycznia br. służba prasowa Izraelskiego Korpusu Powietrznego (Chejl ha-Awir) poinformowała, że w poniedziałek w godzinach wieczornych w pobliżu Hajfy rozbił się, wykonujący zadania dla Korpusu Morskiego (Chejl ha-Jam), średni śmigłowiec wielozadaniowy AS565 MA Atalef (lokalne oznaczenie francuskiego Eurocopter AS565 Panther). Dwóch z trzech członków załogi zginęło na miejscu.
W pobliżu Hajfy rozbił się, należący do Izraelskiego Korpusu Powietrznego i wykonujący zadania dla Korpusu Morskiego, śmigłowiec wielozadaniowy AS565 MA Atalef / Zdjęcie: Siły Obronne Izraela
Przyczyna wypadku nie została jeszcze podana i rozpoczęło się śledztwo w tej sprawie (na czele zespołu badającego wypadek stanął płk T.), ale dowództwo Chejl ha-Awir zawiesiło wszystkie loty szkoleniowe oraz loty pozostałych śmigłowców AS565 MA Atalef – wskazuje to, że zdarzenie nie było wynikiem ewentualnego ataku. Do chwili wypadku, Izrael dysponował pięcioma śmigłowcami tego typu, wszystkie były przydzielone do 193. Eskadry Defenders of the West, która stacjonuje w bazie lotniczej Ramat Dawid w Dystrykcie Północnym.
AS565 MA to wielozadaniowy, nieuzbrojony morski wariant śmigłowca Panther, przeznaczony do zadań patrolowych, poszukiwawczo-ratowniczych (SAR, Search And Rescue) oraz zwiadowczych. Śmigłowce są napędzane dwoma silnikami turbowałowymi Arriel 1M1 lub 2C.
4 stycznia służba prasowa Chejl ha-Awir ujawniła personalia pilotów, którzy zginęli w katastrofie: byli to 38-letni ppłk Erez Sachyani (zastępca dowódcy bazy Ramat Dawid, żonaty, troje dzieci, z kibucu Ramat Dawid) oraz 27-letni mjr Chen Fogel (awansowany pośmiertnie ze stopnia kapitana, zastępca dowódcy 193. Eskadry, z Hajfy). Pogrzeby obu oficerów odbyły się we wtorek.
Tożsamość trzeciego członka załogi pozostaje niejawna. Wiadomo tylko, że był obserwatorem i został wyciągnięty z wody przez członków Jednostki 669 (przeznaczonej do zadań bojowych oraz poszukiwawczo-ratowniczych na rzecz Chejl ha-Jam) w odległości ok. 1,5 km od brzegu oraz przetransportowany do szpitala w Hajfie – w wypadku miał odnieść umiarkowane obrażenia (Izrael tworzy 7. Skrzydło Operacji Specjalnych).
The IAF aircrew members killed in last night’s helicopter crash were Lt. Col. Erez Sachyani, Deputy Commander of Ramat David Airbase, age 38, married and father of three from Ramat David, and Maj. Chen Fogel, Deputy Commander of the 193rd Squadron, age 27, from Haifa. pic.twitter.com/HBRM7oT0j1
— Israeli Air Force (@IAFsite) January 4, 2022
Zgodnie ze dotychczasowymi planami, wszystkie śmigłowce AS565 MA Atalef zostaną zastąpione przez 8 amerykańskich śmigłowców morskich SH-60F Seahawk, które zostały pozyskane na potrzeby m.in. zbudowanych w Niemczech czterech korwet rakietowych typu Sa’ar 6 (Niemcy przekazali Izraelowi dwie ostatnie korwety Sa’ar 6).
O zakupie pochodzących z nadwyżek amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy) wiropłatów zdecydowano w 2015 – będą kompatybilne z już używanymi Sikorsky S-70 Yanshuf. USA wyceniły je na 300 mln USD, ale 6 lipca 2016 zdecydowano o nieodpłatnym przekazaniu ich w ramach programu Excess Defense Articles (EDA), po uprzedniej modernizacji. Zgodnie z informacją z 11 grudnia 2021, dostawy rozpoczną się w bieżącym roku – są opóźnione w stosunku do pierwotnego harmonogramu (Izraelskie Black Hawk uziemione).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.