W czwartek, 3 kwietnia 2025, służba prasowa indyjskich wojsk lotniczych (Bhāratīya Vāyu Sēnā) poinformowała w mediach społecznościowych, że dzień wcześniej dwumiejscowy samolot myśliwsko-bombowy SEPECAT Jaguar IB rozbił się tuż po starcie z bazy lotniczej Jamnagar w stanie Gudźarat, w zachodniej części kraju. Jeden z pilotów zginął podczas próby katapultowania się, a drugi przebywa w szpitalu w Jamnagar ze złamaną nogą.
Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Indii
Zgodnie z opublikowaną informacją, załoga podjęła decyzję o katapultowaniu się po wykryciu awarii technicznej. Sąd śledczy rozpoczął postępowanie mające na celu wyjaśnienie przyczyn wypadku.
Według informacji prasowych, samolot spadł w pobliżu wsi Suvarda, położonej około 12 km od Jamnagar. Samolot miał zapalić się po awaryjnym lądowaniu. Według lokalnej policji do wypadku doszło około godz. 21.30 czasu lokalnego.
Był to drugi wypadek samolotu SEPECAT Jaguar w ciągu miesiąca. 7 marca podczas ćwiczeń rozbił się jednomiejscowy Jaguar IS podczas ćwiczeń. Wrak odnaleziono w rejonie wsi Mandlai k. miasta Raipur Rani w stanie Hariana w północnej części Indii. Pilot zdołał się katapultować.
Od 1981 roku Indie utraciły łącznie 45 egzemplarzy samolotów Jaguar IS/IB/IM. Obecnie pozostało ich 112. W ostatnich latach planowano ich modernizację, a w lipcu 2018 ogłoszono zakup we Francji, Wielkiej Brytanii i Omanie płatowców, części zamiennych i podzespołów samolotów (31 płatowców od Francji i po 2 od Wielkiej Brytanii i Omanu). W sierpniu 2019 pojawiły się doniesienia prasowe o zaniechaniu modernizacji, a w latach 2028-2031 wycofane mają zostać najstarsze 60 egzemplarzy, które zostaną zastąpione przez lekkie samoloty wielozadaniowe HAL Tejas LCA Mk 1A, którego pierwszy seryjny egzemplarz oblatano 28 marca 2024.
Pozostała część floty Jaguarów jest jednak modernizowana od połowy 2024 w ramach programu DARIN III (Display Attack Ranging Inertial Navigation), który zakłada m.in. wymianę silników turboodrzutowych Rolls-Royce Turbomeca Adour 811 o ciągu 22,75 kN (32,5 kN z dopalaniem) na Honeywell F125IN, które zwiększą ich osiągi o jedną czwartą.
W tym roku zostaną też wycofane wszystkie samoloty myśliwskie MiG-21 Bison, które nie latają od października 2023, a w ostatnim czasie zamówiono kolejne ciężkie wielozadaniowe Su-30MKI (w kodzie NATO: Flanker-H).
https://twitter.com/IAF_MCC/status/1907599948389986684