W piątek, 28 marca 2025, Ministerstwo Obrony Indii poinformowało, że podpisało dwie umowy o łącznej wartości 62 700 crore INR netto, czyli 627 mld INR (28,3 mld zł) z rodzimą spółką Hindustan Aeronautics Limited (HAL) na dostawy 156 lekkich śmigłowców szturmowych HAL Prachand, w tym 66 dla wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā) i 90 dla wojsk lądowych (Bhāratīyan Thalasēnā).
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Indii
Umowy obejmują powiązane wyposażenie lotnicze i naziemne oraz pakiety wsparcia technicznego, eksploatacyjnego oraz szkoleniowego. Dostawy zostaną zrealizowane w latach 2027-2031. Udział rodzimego przemysłu ma wynieść ponad 65%, w tym ponad 250 podwykonawców, głównie sektora MŚP, co wygeneruje ponad 8500 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy.
Wcześniej spółka HAL wyprodukowała 4 prototypy tych śmigłowców w ramach programu LCH (Light Combat Helicopter) oraz 15 egzemplarzy z produkcji małoseryjnej, z których 10 trafiło do próbnej eksploatacji do wojsk lotniczych, a 5 do lotnictwa wojsk lądowych. Wejście do służby nastąpiło 3 października 2022.
HAL Prahand uzupełnią dostarczane Apache Guardian: 6 ciężkich śmigłowców AH-64E(I) w Bhāratīyan Thalasēnā z opcją na 6 kolejnych i 22 w Bhartiya Vāyu Senā z opcją na 8 kolejnych. Przy czym łączne zapotrzebowanie szacuje się na 44 egzemplarze amerykańskich wiropłatów, których kadłuby powstają w zakładach spółki Tata Boeing Aerospace Limited (TBAL; joint venture indyjskiej Tata Advanced Systems Limited i amerykańskiej Boeing) w Hajdarabadzie.
HAL Prahand wywodzi się z wielozadaniowego HAL Dhruv, który opracowano w programie ALH (Advanced Light Helicopter), a prototyp oblatano 29 marca 2010. Ma 15,8 m długości, 4,7 m wysokości, 4,6 m rozpiętości skrzydeł oraz 13,2 m średnicy wirnika głównego. Masa własna wynosi 2,25 t, a maksymalna masa startowa 5,8 t (zapas paliwa to 1,8 t, a masa użyteczna to 1,75 t).
Jest napędzany dwoma silnikami turbowałowymi HAL Shakti-1H1 o mocy 1384 KM (1032 kW) każdy (jest to licencyjny francuski Safran/Turbomeca Ardiden), co zapewnia prędkość maksymalną 280 km/h i maksymalny zasięg do 700 km. Pułap praktyczny wynosi od ponad 5000 m (dane rządowe) do 6500 m (dane producenta), a szybkość wznoszenia to 12 m/s. Długotrwałość lotu to 3 godz. 10 min.
Uzbrojenie stanowi 20-mm armata automatyczna M621 zamontowana na wieżyczce Nexter THL-20 o szybkostrzelności teoretycznej 800 strz./min., 70-mm kierowane laserowo pociski rakietowe Thales FZ275 LGR, cztery podwójne wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych MBDA Mistral 2, w planach jest integracja czterech poczwórnych wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych HELINA/Dhruvastra (lotniczy wariant Nag-190) i bomb precyzyjnych HSLD-250 i grawitacyjnych, amunicji kasetowej itp.
Awionika składa się z głowicy optoelektronicznej Elbit CoMPASS, systemu ostrzegania przed pociskami rakietowymi, radarowego i laserowego systemu ostrzegania spółki Saab oraz wyrzutników flar i dipoli.
Jeśli chodzi o eksport to śmigłowcami były zainteresowane dotąd Filipiny, Nigeria, Egipt i Argentyna, z których pierwsze dwa zdecydowały się na tureckie TAI/TUSAŞ T129 ATAK.
https://twitter.com/SpokespersonMoD/status/1905658553547063798