We wtorek, 27 maja 2025, minister obrony Indii Rajnath Singh poinformował w mediach społecznościowych, że zatwierdził model wykonawczy programu budowy samolotu wielozadaniowego nowej generacji o kryptonimie AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft).
Pełnoskalowa makieta AMCA zaprezentowany podczas 15. wystawy i targów lotniczych Aero India 2025 w indyjskiej w bazie lotniczej Yehalanka w Bengaluru. Warto dodać, że od początku programu rozważano łącznie dziewięć różnych projektów o masie startowej od 20 do 25 t, napędzanych dwoma silnikami o ciągu 110 kN / Zdjęcie: Rajnath Singh via X
W ramach znaczącego wysiłku na rzecz wzmocnienia rodzimych zdolności obronnych Indii i wspierania solidnego krajowego ekosystemu przemysłu lotniczego i kosmicznego, minister Rajnath Singh zatwierdził model realizacji programu Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA). Agencja Rozwoju Lotnictwa (ADA) ma realizować program poprzez partnerstwo z przemysłem.
Jest to ważny krok w kierunku wykorzystania rodzimej wiedzy fachowej, zdolności i potencjału do opracowania prototypu AMCA, który będzie kamieniem milowym w kierunku Atmanirbhar Bharat Abhiyaan (pol. Misja samowystarczalne Indie) w sektorze lotniczym i kosmicznym – czytamy w krótkim wpisie szefa resortu obrony Indii na platformie społecznościowej X.
Agencja Rozwoju Lotnictwa (Aeronautical Development Agency, ADA) jest częścią Wojskowego Departamentu Badawczo-Rozwojowego Ministerstwa Obrony Indii i w przeszłości nadzorowała opracowanie lekkich samolotów wielozadaniowych HAL Tejas, a obecnie także ciężkiego wariantu pokładowego TEDBF (Twin Engine Deck Based Fighter).
Sam program AMCA, wcześniej znany jako MCA (Medium Combat Aircraft) był prowadzony od 2010 równolegle z programem cięższego, dwumiejscowego rosyjsko-indyjskiego samolotu Suchoj/HAL FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) na bazie jednomiejscowego T-50 PAK FA (obecnie Su-57), ale w kwietniu 2018 rząd w New Delhi wycofał się ze wspólnej inicjatywy. Od tamtej pory skupiono się wyłącznie na krajowym programie.
Po 15 latach od uruchomienia oraz z 5-letnim opóźnieniem względem pierwotnych planów, od lutego br. trwa faza badawczo-rozwojowa budowy prototypów AMCA, po zakończeniu studium wykonalności, wstępnym etapie projektowania i szczegółowej fazie projektowania. Decyzja o zatwierdzeniu modelu wykonawczego programu oznacza, że może rozpocząć się budowa pięciu prototypów z pierwszymi dostawami w latach 2028-2029.
W tym przypadku zarówno przedsiębiorstwa z sektora prywatnego, jak i publicznego mogą składać oferty jako niezależny podmiot lub jako konsorcja lub wspólne przedsięwzięcia w celu uzyskania kontraktu na budowę prototypów. Faworytem jest spółka Hindustan Aeronautics Limited (HAL), która będzie szukać partnerstw. Program jest obecnie szacowany na 15 000 crore INR, czyli 150 mld INR (7,05 mld zł).
Celem jest opracowanie samolotu wielozadaniowego 5. generacji zarówno dla Sił Powietrznych (Bhāratīya Vāyu Senā) – dla siedmiu eskadr łącznie 126 egzemplarzy, jak i lotnictwa Marynarki Wojennej (Bhāratīya Nau Senā), tak aby zaczęły wchodzić do służby operacyjnej od 2034, a produkcja seryjna mogła rozpocząć się w 2035 (Indie: Próby naziemne bezzałogowca CATS Warrior).
In a significant push towards enhancing India’s indigenous defence capabilities and fostering a robust domestic aerospace industrial ecosystem, Raksha Mantri Shri @rajnathsingh has approved the Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA) Programme Execution Model. Aeronautical… pic.twitter.com/28JEY123M5
— रक्षा मंत्री कार्यालय/ RMO India (@DefenceMinIndia) May 27, 2025