We wtorek, 21 stycznia 2025, europejska Organizacja jednoczącej współpracę w dziedzinie uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR) poinformowała, że Indie zostały państwem-obserwatorem w francusko-niemiecko-włosko-hiszpańskim programie bezzałogowych statków latających (bsl) EuroMALE (nazywanych też Eurodrone).
Po tym, jak Japonia stała się państwem-obserwatorem w programie w listopadzie 2023, rząd Indii oficjalnie zwrócił się 27 sierpnia 2024 o przyznanie mu również statusu obserwatora.
W imieniu Rady Nadzorczej OCCAR, dyrektor administracji wykonawczej OCCAR-EA (Executive Administration) Joachim Sucker, przekazał list zatwierdzający (Letter of Acceptance) podpisany przez byłego* już przewodniczącego Rady Nadzorczej OCCAR, gen. Frédérica Goetyncka, Ambasadorowi Indii w Niemczech, JE Ajitowi Gupte w Ambasadzie Indii w Berlinie.
*Przewodnictwo w Rady Nadzorczej OCCAR zostało oficjalnie przekazane na zasadzie rocznej rotacji, pomiędzy sześcioma państwami członkowskimi OCCAR, z Belgii do Hiszpanii w grudniu 2024.
Joachim Sucker wyraził uznanie Rady Nadzorczej OCCAR i pozytywne poparcie dla zainteresowania Japonii i podkreślił, że Rada odnotowała chęć Indii do zbadania możliwości rozwijania tematów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i uznanie przez nią znaczenia współpracy między Indiami a Europą.
Dyrektor OCCAR-EA pogratulował rządowi Indii zobowiązania się do nawiązania tej szczególnej relacji i wyraził nadzieję, że ten pierwszy krok doprowadzi do długiej, owocnej i korzystnej dla obu stron współpracy.
Grafika: Airbus Defence and Space
Plan budowy europejskiego bsl klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) został ogłoszony w grudniu 2013 i był jednym z czterech priorytetów w sferze techniki powietrznej, zatwierdzonych przez Radę Europejską. 18 maja 2015 Francja, Niemcy i Włochy (a potem także Hiszpania) zapowiedziały dwuletnią fazę studium wykonawczego projektu. Pełnowymiarowa makieta EuroMALE, wcześniej znanego jako MALE RPAS (Medium Altitude Long Endurance Remotely Piloted Aircraft System), została zaprezentowana podczas berlińskich targów ILA, 26 kwietnia 2018. W grudniu tego samego roku ogłoszono, że projekt przeszedł wstępny przegląd.
20 listopada 2020 OCCAR informowała o zakończeniu dwuletnich negocjacji z grupą branżową kierowaną przez spółkę Airbus Defence and Space. 24 lutego 2022 Airbus oraz OCCAR zawarły kontrakt na rozwój i produkcję 20 zestawów bezzałogowców oraz pięcioletnie wsparcie ich wdrożenia i eksploatacji.
16 maja 2024 Airbus informowała o zakończeniu fazy wstępnego przeglądu projektu (Preliminary Design Review, PDR). Jest to wynik różnych przeprowadzonych ocen technicznych i ewaluacji, takich jak testy w tunelu aerodynamicznym w celu potwierdzenia konfiguracji samolotu, ogólnego projektu zapewniającego demonstrację zdolności operacyjnych oraz walidacji w pełni reprezentatywnego tzw. cyfrowego bliźniaka.
Projektem kieruje niemiecki oddział Airbus Defence and Space GmbH, a podwykonawcami są Airbus Defence and Space SAU z Hiszpanii, Dassault Aviation z Francji i Leonardo SpA z Włoch.
EuroMALE będą zdalnie sterowanymi samolotami klasy MALE o wszechstronnych możliwościach rozpoznawczych (ISTAR), przydatnych także w zapewnieniu bezpieczeństwa wewnętrznego. Otwarta architektura tych bezzałogowców pozwoli na rozwój i zmianę zakresu ich zadań, zgodnie z przyszłymi potrzebami sił zbrojnych zamawiających państw.
EuroMALE to pierwszy bezzałogowiec tej klasy zaprojektowany od początku pod kątem spełnienia wymagań związanych z operowaniem w jednolitej cywilnej przestrzeni powietrznej. Pomoże to poprawić wydajność systemu, poprzez wykorzystanie bezpośrednich tras lotu, bez potrzeby wcześniejszego planowania licznych miejsc awaryjnego lądowania, co oszczędzi czas oraz paliwo, a przez to przysłuży się ograniczeniu emisji CO2.
https://twitter.com/AirbusDefence/status/1881698597852373141