6 sierpnia niderlandzka spółka Defenture poinformowała w mediach społecznościowych, że dzień wcześniej podpisała umowę z niemieckim Urzędem do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) na dostawę do niemieckiej jednostki specjalnej KSK (Kommando Spezialkräfte) na dostawę do 80 pojazdów bojowo-rozpoznawczych AGF-2 (Mittleres Aufklärungs- und Gefechtsfahrzeug Spezialkräfte) i wsparcia UKF (Mittleres taktisches Unterstützungsfahrzeug Kommando Spezialkräfte) (RGW 60 dla niemieckich jednostek specjalnych).
Niderlandzka spółka Defenture dostarczy niemieckim wojskom specjalnym pojazdy bojowo-rozpoznawcze AGF-2 i wsparcia UKF
AGF-2 i UKF będą bazować na platformie 9-tonowej Defenture Mammouth, która z kolei jest rozwinięciem modułowej GRF 5.12. Jest ona w użyciu w niderlandzkich wojsk specjalnych KCT (Korps Commandotroepen) i innych jednostek specjalnych ze świata. Jak podkreśla producent, modułowa konstrukcja i napęd na wszystkie cztery koła zapewniają wysoką mobilność i dzielność terenową, a co za tym będzie optymalna dla wymagającego użytkownika końcowego (Niemcy zamawiają granatniki RGW 90 LRMP).
Henk van der Scheer, dyrektor generalny Defenture, powiedział:
Jesteśmy bardzo zaszczyceni tym prestiżowym zamówieniem. Opracowywanie i budowa tych pojazdów dla niemieckich sił specjalnych jest wyrazem uznania dla całej energii, jaką Defenture włożyła w opracowanie najlepszego pojazdu dla tych specjalistów w ciągu ostatnich lat. Oczekujemy bliskiej współpracy z Kommando Spezialkräfte, BAAINBw oraz naszymi międzynarodowymi partnerami przemysłowymi.
Spółka dostarczy na początek cztery prototypy AGF-2 i UKF do badań państwowych w dwanaście miesięcy od zawarcia umowy, czyli do sierpnia 2022. Pojazdy będą od siebie różnić się, ale wspólne będą takie systemy jak: czujniki akustyczne do wykrywania źródeł strzałów, radiostacje, systemy łączności zewnętrznej, głowice optoelektroniczne krótkiego i dalekiego zasięgu, mocowania uzbrojenia różnej klasy. Ostateczna konfiguracja powstanie jednak po zakończeniu programu prób użytkownika. Wówczas rozpocznie się produkcja seryjna. Defenture zapewni także serwis, wsparcie i szkolenia dla użytkowników z KSK (MBDA Enforcer dla KSK).
AGF-2 i UKF będą bazować na platformie 9-tonowej Defenture Mammouth, która z kolei jest rozwinięciem modułowej GRF 5.12 / Grafiki: Defenture
Nowe pojazdy zastąpią użytkowane od 2002 wozy bojowo-rozpoznawcze AGF Serval/LIV (SO), opracowane przez Rheinmetall LandSysteme na podwoziu samochodu osobowo-terenowego Mercedes-Benz G-Wagen. Zakupiono wówczas 21 pojazdów dla KSK, a nieujawniona liczba zmodyfikowanych wozów trafiła do szwajcarskich wojsk lądowych w 2007. Plan zakupu następcy tych pojazdów w KSK ogłoszono w marcu 2019.
Wcześniej, Defenture realizowała zlecenia na rzecz sił zbrojnych Niderlandów, Szwajcarii i Niemiec. Dostarczała lekkie pojazdy opancerzone, przeznaczone do różnych zadań, bazujące na platformie GRF 5.12. Została ona oparta architekturze DMDP (Defenture Modular Design Principle), która pozwala na dowolne skonfigurowanie pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej od 3 do 10 t.
Jak podkreśla niderlandzka spółka, unikalny projekt i procesy produkcyjne zapewniają możliwości bliskiej współpracy z lokalnymi spółkami w celu zapewnienia silnych i zrównoważonych partnerstw. Silne partnerstwa przyczyniają się nie tylko do lokalnego wzrostu gospodarczego, ale także minimalizują koszty cyklu życia i czas realizacji zamówień.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.