23 czerwca br. europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że w imieniu Hiszpanii agencja NETMA (NATO Eurofighter 2000 i Tornado Management Agency) zawarła kontrakt o wartości 2,043 mld EUR (9,6 mld zł) na dostawę 20 najnowszych samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon Tranche 4 (w tym 16 jedno- i 4 dwumiejscowe), wyposażonych w radary E-Scan Common Radar System Mk.1 (ECRS Mk.1) w ramach programu kr Halcón. Negocjacje w tej sprawie były prowadzone od niemal roku (Hiszpania negocjuje zakup kolejnych Typhoonów).
Hiszpania zamówiła w spółce Airbus Defence i Space 20 samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon w ramach kontraktu na modernizację floty samolotów bojowych w programie Halcón / Zdjęcie: Airbus Defence and Space
Umowa, zatwierdzona przez hiszpańską Radę Ministrów 14 grudnia 2021, obejmuje dostawę samolotów, silników Eurojet EJ200, symulatora oraz zapewnienie niezbędnych usług wsparcia technicznego. Dostawy rozpoczną się w 2026 i zakończą w 2030. Dzięki tej umowie łączna liczba Typhoonów w EdAE wzrośnie do 90 egzemplarzy (Radar AESA do Typhoonów Tranche 1).
Nowe samoloty zastąpią w wojskach lotniczych Hiszpanii (Ejército del Aire Español, EdAE) pierwsze 20 samolotów C.15/CE.15 Hornet/EF-18AM (lokalne oznaczenie F-18A+/B+ Hornet), które pozostają w służbie od 1986 i stacjonują w ramach 46. Skrzydła w bazie lotniczej Gando na wyspie Gran Canaria w archipelagu Wysp Kanaryjskich (Hiszpania: F-35 kontra Eurofighter Typhoon).
To dodatkowe zamówienie wzmacnia zaangażowanie Hiszpanii nie tylko w program Eurofighter, ale także w jego rozwój i środowisko przemysłowe. Chciałbym podziękować klientowi za jego mocną pozycję w odniesieniu do europejskiej obronności w czasie, gdy jest ona najbardziej potrzebna – powiedział Mike Schoellhorn, dyrektor generalny Airbus Defence and Space.
Od 17 lutego 2003 do hiszpańskiej służby weszło jak dotąd 70 z 73 zamówionych samolotów wielozadaniowych Eurofighter EF-2000 Typhoon w wersjach Tranche 1, Tranche 2 i Tranche 3A, które otrzymały lokalne oznaczenie C.16 Tifón. Wstępną gotowość operacyjną ogłoszono w lipcu 2008. Samoloty są przypisane do 111. i 113. Eskadry 11. Skrzydła z bazy Sewilla-Morón oraz 114. Eskadry 14. Skrzydła z bazy Albacete-Los Llanos. Spośród nich, 15 samolotów w wersji Tranche 1 przechodzi modernizację. Pierwszy egzemplarz odebrano 27 lutego 2019.
Hiszpańskie egzemplarze Eurofighter Typhoon są montowane i testowane w lokalnym zakładzie Airbus Getafe (Hiszpania), który zapewnia bezpośrednio i pośrednio ponad 20 000 miejsc pracy w samej Hiszpanii. W proces produkcyjny zaangażowane są główne krajowe przedsiębiorstwa obronne i technologiczne. Airbus opracował również w Getafe we współpracy z CLAEX (Hiszpańskie Centrum Logistyczne ds. Uzbrojenia i Eksperymentów) wojsk lotniczych, aby wprowadzić różne modyfikacje, takie jak wdrożenie nowego pakietu oprogramowania CM02+ dla samolotów Tranche 1. Głównym usprawnieniem oferowanym przez to oprogramowanie jest nowa zdolność do automatycznego namierzania przez uzbrojenie powietrze-ziemia po zintegrowaniu zasobnika celowniczego Litening-III. Wprowadzono również dalsze usprawnienie w zakresie walki powietrze-powietrze i powietrze-powierzchnia, wraz z ulepszeniami systemów łączności.