W czwartek, 4 kwietnia 2024, południowokoreańska spółka HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) poinformowała za pośrednictwem portalu społecznościowego LinkedIn, że przekazała marynarce wojennej Republiki Korei (Daehan-minguk Haegun) trzeci konwencjonalny okręt podwodny typu KSS-III/Jangbogo 3 pierwszej serii (Batch I), czyli ROKS Shin Chae-ho (SS-086).
Uroczystość miała miejsce w siedzibie spółki w Ulsan z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Obrony Republiki Korei i urzędu zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) oraz ponad 20 gości ze szczebla rządowego z 9 państw: Australii, Ekwadoru, Filipin, Kanady, Kolumbii, Peru, Polski, Wielkiej Brytanii i USA.
Cieszę się, że mamy okazję podzielić się ze światem doskonałością naszych okrętów podwodnych, które zostały dostarczone na czas. Będziemy nadal współpracować z rządem w ramach naszych wysiłków „Team Korea”, aby pozostać w pełni zaangażowanym i osiągnąć wymierne rezultaty w koreańskim eksporcie obronnym – powiedział Wonho Joo, starszy wiceprezes wykonawczy jednostki biznesowej Naval & Special Ship w HD HHI.
Tymczasem HD Hyundai Heavy Industries uzyskała zamówienia eksportowe na łącznie osiemnaście okrętów wojennych, w tym w ostatnim czasie cztery, które zostaną zbudowane lokalnie dla peruwiańskiej marynarki wojennej.
KSS-III
Łącznie w ramach I serii zamówiono trzy okręty KSS-III. Dwa z nich zostały zbudowane przez Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (obecnie część Hanwha Ocean) na mocy umowy z 26 grudnia 2012 o wartości 1,56 mld USD. Pierwszy, ROKS Dosan Ahn Changho (SS-083), został dostarczony 13 sierpnia 2021, natomiast drugi, ROKS Ahn Mu (SS-085), pierwotnie nazwany Son Byong-Hi – 20 kwietnia 2023.
Kontrakt na trzecią jednostkę podpisano 30 listopada 2016 z ówczesną Hyundai Heavy Industries (HHI) – stępkę położono 11 kwietnia 2019. Wodowanie miało miejsce 28 września 2021, po czym przez 30 miesięcy realizowano program testów. Pierwotnie, wszystkie trzy miały znaleźć się w służbie do końca 2023. W programie uczestniczą również krajowe spółki LIG Nex1, Doosan, Hanwha i STX Engine, a także brytyjskie BMT i Babcock, które zapewniają pomoc techniczną, hiszpańska Indra i francuska Safran.
W przeciwieństwie do typu Chang Bogo w ramach KSS-I/Jangbogo 1 (9 okrętów niemieckiego typu 209/1200 w latach 1989-2001) i Sohn Won-yil w ramach KSS-II/Jangbogo 2 (9 typu 214 w latach 2002-2020), okręty budowane w ramach programu KSS-III to pierwsze krajowe jednostki podwodne kiedykolwiek skonstruowane. Prace w ramach KSS-III rozpoczęto w 2004, początkowo wspólnie przez DSME i HHI. W 2007 zdecydowano o wyborze projektu DSME. Program zakłada budowę także 9 okrętów, w trzech seriach, różniących się od siebie.
Okręty podwodne typu KSS-III serii pierwszej mają 83,5 m długości, 9,6 m szerokości, 7,6 m zanurzenia, 3358 t wyporności nawodnej i 3705 t podwodnej. Załogę stanowi 50 oficerów i marynarzy. Klasyczny napęd diesel-elektryczny jest uzupełniony czterema ogniwami paliwowymi (elektrochemicznymi) Bumhan Industry PH1 o mocy 150 kW każde, współtworzącymi napęd niezależny od powietrza (AIP). Osiągają prędkość 20 w. pod wodą i 12 w. na powierzchni. Zasięg wynosi ok. 10 000 Mm. Uzbrojenie KSS-III składa się z 6 wyrzutni torpedowych kal. 533 mm dla ciężkich torped K744 Baek Sang Eo i pocisków przeciwokrętowych UGM-84L Harpoon Block II oraz 6 pionowych wyrzutni K-VLS (Korean Vertical Launch System) przeznaczonych dla pocisków manewrujących z rodziny Hyunmu-3 o zasięgu od 500 do 1500 km oraz dla sześciu morskich pocisków balistycznych typu Hyunmu-4-4 o kryptonimie K-SLBM (Korean-Submarine Launched Ballistic Missile) i zasięgu 500 km, uzbrojonych w konwencjonalne głowice bojowe.
30 marca 2023 w stoczni Hanwha Ocean położono stępkę przyszłego ROKS Lee Bong-chang (SS-087), pierwszej jednostki drugiej serii o długości 89 m, która ma zostać dostarczona w 2026. Seria druga będzie zdolna do wystrzeliwania 10 pocisków balistycznych Hyunmu-4-4 oraz zostanie wyposażona w akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion), które umożliwiają wielotygodniowe operacje podwodne na duże odległości. Będzie to podstawa przyszłych modeli eksportowych – spółka oferuje je w polskim programie Orka (KSS-III od Hanwha Ocean propozycją w programie Orka).
Dwa kolejne okręty drugiej serii zostaną dostarczone również przez Hanwha Ocean. Palenie blach drugiej jednostki miało miejsce w grudniu 2023, a dostawę zaplanowano na 2028.