W piątek, 14 listopada 2025, brazylijska spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) i szwedzka Saab Defence and Security, we współpracy z Siłami Powietrznymi Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB) przeprowadziły loty certyfikujące samoloty wielozadaniowe F-39E Gripen (lokalne oznaczenie JAS 39E) do pobierana paliwa w locie z samolotu transportowo-tankującego KC-390 Millenium.
Prowadzona w obiektach Embraera w Gavião Peixoto w São Paulo, gdzie znajduje się Gripen Flight Test Centre, kampania była koordynowana przez Departament techniki lotniczej i nauki DCTA (Departamento de Ciência e Tecnologia Aeroespacial) z FAB i zgromadziła inżynierów i pilotów testowych z Saab, Embraer i FAB. Podczas testów oceniono szereg konfiguracji lotu, prędkości i wysokości oraz potwierdzono precyzję podczas tankowania w locie. Do udanej operacji przyczyniły się systemy sterowania lotem fly-by-wire najnowszej generacji obu samolotów, przy czym KC-390 zapewniał korzystny ślad aerodynamiczny, a Gripen wykazywał responsywność w locie.
Kampania testów w locie miała dwa cele. Pierwsza polegała na certyfikacji Gripen E do tankowania w locie — kluczowy krok w walidacji osiągów, stabilności i integralności konstrukcyjnej samolotu podczas całej operacji. Drugi skupiał się na weryfikacji kompatybilności obu samolotów w całym zakresie wspólnego lotu z KC-390, w celu szybkiego tankowania zarówno w warunkach dziennych, jak i nocnych. Tankowanie Gripen E w locie przez KC-390 jeszcze bardziej zwiększa interoperacyjność między tymi dwoma wysoce zaawansowanymi samolotami najnowszej generacji.
Osiągnięcie to odzwierciedla wysoki poziom integracji pomiędzy zaangażowanymi zespołami. Weryfikacja tankowania w locie jest bardzo ważnym kamieniem milowym pod względem technicznym dla naszej działalności, gdyż pokazuje, że Gripen E osiągnął nowy poziom zasięgu operacyjnego. Sukces tej kampanii jeszcze bardziej wzmacnia strategiczne partnerstwo między Brazylią a Szwecją oraz rolę Brazylii w globalnym ekosystemie programu Gripen – powiedział Mikael Olsson, szef testów w locie w Saab.
Ten ważny kamień milowy potwierdza niezrównane cechy KC-390 jako tankowca i jeszcze bardziej wzmacnia nasze partnerstwo z Saabem i brazylijskimi Siłami Powietrznymi. Ponadto wyjątkowa możliwość wykonywania wielu misji oferowana przez KC-390, która umożliwia przekształcenie samolotu w tankowiec w ciągu kilku godzin, zapewnia siłom powietrznym na całym świecie niezrównaną elastyczność, powiedział Walter Pinto Júnior, dyrektor operacyjny Embraer Defense & Security.
Weryfikacja tankowania w locie pomiędzy KC-390 i Gripen stanowi sukces współpracy wykraczającej poza granice. Jest to wynik wspólnego wysiłku łączącego szwedzką technologię, brazylijską inżynierię i doskonałość operacyjną brazylijskich Sił Powietrznych – podsumował płk George Luiz Guedes de Oliveira z FAB.
Szwedzki Urząd Lotnictwa Wojskowego (SE-MAA) będzie teraz mógł dokonać przeglądu dowodów weryfikacyjnych dotyczących zdolności Gripen E do tankowania w locie w ramach procesu certyfikacji. Następnie nastąpi proces certyfikacji prowadzony przez Instytut Promocji i Koordynacji Przemysłu (Instituto de Fomento e Coodernação Industrial) FAB. Instytucje te są odpowiedzialne za analizę techniczną i walidację wyników, zapewniając, że standardy bezpieczeństwa i wydajności są zgodne z najbardziej wymagającymi kryteriami międzynarodowymi.
W ramach kampanii testowej FAB pk. Operacja Samaúma wzięło udział około 40 specjalistów i plasuje Brazylię wśród niewielu krajów zdolnych do opracowania, przetestowania i pełnej weryfikacji systemów tankowania w locie przy użyciu technologii krajowej.
FAB otrzymają łącznie 19 egz. C-390 Millenium, które można przekonwertować w dowolnym momencie w tankowce KC-390 (zamiast pierwotnie 27; odebrano 8) oraz 36 JAS 39E/F jako F-39E/F z częściową produkcją lokalną i planuje dokupienie 8 kolejnych w ramach opcji na maksymalnie 72 (odebrano 10).
Ale certyfikacja JAS 39E Gripen jest kluczowa nie tylko ze względu na Brazylię, ale też wspominaną Szwecję, która będzie dysponować 60 JAS 39E (z opcją na 10 kolejnych) i 4 C-390 (z opcją na 7 kolejnych).
NEWS | KC-390 Millennium and Gripen E successfully complete refueling certification flights. Read full news: https://t.co/12OZxSuKqI pic.twitter.com/HDWFVXY27J
— Embraer (@embraer) November 14, 2025
The KC-390 Millennium and Gripen E successfully completed a series of refueling certification flights conducted at Embraer’s facilities in Gavião Peixoto, São Paulo. pic.twitter.com/grDWyHxkcX
— Embraer (@embraer) November 14, 2025



