7 i 8 lutego br. pojawiły się interesujące informacje o postępów związanych z planami modernizacyjnymi sprzętu greckich sił pancernych i zmechanizowanych wojsk lądowych (Ellinikós Stratós) oraz lotniczych (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA). Departament Obrony Narodowej tego państwa planuje bowiem modernizację posiadanych czołgów Leopard 2A4GR i 1A5GR, a także zakup niemieckich bojowych wozów piechoty KF41 Lynx oraz amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II.
Zdjęcie: Tech. Sgt. Nicolas Myers, USAF
We wtorek, 7 lutego, pojawiła się odpowiedź ze strony resortu obrony na interpelację poselską, w której pytano o modernizację sił pancernych i zmechanizowanych. Zgodnie z nią, sztab generalny sił zbrojnych zaakceptował plan zmodernizowania 123 ze 183 posiadanych czołgów Leopard 2A4GR. Nie wykluczono również zmodernizowania części Leopardów 1A5GR (520 posiadanych). Ich uzupełnieniem będzie 170 posiadanych Leopardów 2A6HEL (w zasobach pozostają także 392 M48A5 MOLF i 100 Μ60Α3 TTS). Drugim dużym programem ma być zakup 205 bojowych wozów piechoty nowej generacji KF41 Lynx dla pięciu batalionów zmechanizowanych IV Korpusu Armijnego.
Pierwsze informacje medialne o planach modernizacji Leopardów 2A4GR do najnowszego standardu 2A7, wraz z modernizacją Leopardów 1A5GR oraz pozyskaniem bwp KF41 Lynx pojawiły się 29 maja 2022 na łamach greckiego portalu Ptisidiastima. Partnerami przemysłowi w przedsięwzięciach miałyby być niemieckie spółki, odpowiednio Krauss Maffei-Wegmann (KMW) oraz Rheinmetall AG. 3 sierpnia 2022 ta druga opublikowała fotografię swojego najnowszego bwp, który miał przechodzić próby poligonowe w ośrodku szkolenia broni pancernej w greckim Avlona.
Bojowe wozy piechoty z Niemiec uzupełnią 350 planowanych do odbioru eks-amerykańskich M2A2 ODS Bradley i zastąpią przestarzałe bwp typów BMP-1A1 Ost i Leonidas. 40 tych pierwszych trafiło jako pomoc wojskowa dla Ukrainy w zamian za taką samą liczbę Marderów 1A3 z Niemiec – otrzymano dotąd 14 wozów, 6 kolejnych jest przygotowywanych do wysyłki, a pozostałe 20 trafi w drugiej połowie roku (choć 8 stycznia br. rząd w Atenach wyraził gotowość oddania Ukrainie również i wszystkich obiecanych eks-niemieckich pojazdów) (Bradley w końcu dla Grecji?).
KF41 Lynx / Zdjęcie: Rheinmetall AG
Z kolei w środę, 8 lutego, Komisja Spraw Zagranicznych Senatu USA poinformowała o wydaniu zgody na ewentualną sprzedaż samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II. Oznacza to, że w najbliższych tygodniach powinna zostać opublikowana przez Agencję Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) zgoda Departamentu Stanu z wyszczególnieniem pakietu o który wnioskowała strona grecka. Przypomnijmy, że według greckiego tygodnika Proto Thema, 6 listopada 2020 grecki resort obrony przesłał do Stanów Zjednoczonych zapytanie ofertowe (Letter of Request) w sprawie możliwości zakupu od 18 do 24 samolotów tego typu (Grecja bliżej zgody na F-35A).
Najnowsze samoloty bojowe produkcji amerykańskiej uzupełnią 24 francuskie samoloty wielozadaniowe Dassault Rafale DG/EG (w standardzie F3-R), zamówione w dwóch partiach w styczniu i wrześniu 2021 wraz z pakietem uzbrojenia, których dostawy rozpoczęły się na początku ub. r. Jednak trzon lotnictwa bojowego mają stanowić 84 obecnie modernizowane F-16C/D Block 50/52/52+/52+ Advanced do standardu F-16V (równoważnego dla nowo wyprodukowanych F-16C/D Block 70) – pierwszy z nich oblatano w styczniu 2021 (Pierwsze Rafale w Grecji, Oblot pierwszego greckiego F-16V).
Szkolenie pilotów będzie odbywać się na zmodernizowanych samolotach szkolenia podstawowego Beechcraft T-6A NTA Texan II i zaawansowanego Leonardo M-346 Master, dla których Międzynarodowe Centrum Szkolenia Lotniczego w bazie lotniczej Kalamata w regionie Peloponez buduje izraelska spółka Elbit Systems (Elbit zbuduje ośrodek szkoleniowy w Grecji).
Na koniec warto dodać, że w związku z katastrofalnym trzęsieniem ziemi w sąsiedniej Turcji, w mediach greckich pojawiły się doniesienia, że rząd z uwagi na niską gotowość 7 samolotów transportowych C-130B/H Hercules poszukuje dostawcy 6 samolotów C-130J Super Hercules (jeden z greckich Herculesów z pomocą humanitarną nie mógł wystartować z powodu usterki; sprawne mają być 1 lub 2 samoloty). Rząd miałby rozmawiać o tym z Włochami, choć media wskazują też inne potencjalne kierunki: Australia lub Wielka Brytania. Z kolei jak wcześniej informowaliśmy, brazylijskie media informowały 28 stycznia o zainteresowaniu samolotami Embraer C-390 Millenium (Grecja zainteresowana brazylijskimi C-390 Millenium, Australia kupi nowe Super Herculesy).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.