W środę, 29 października 2025, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 z Bydgoszczy (WZL-2) podpisały porozumienie o współpracy (Memorandum of Understandings, MoU) z amerykańską spółką GE Aerospace dotyczące rozwoju zdolności obsługi technicznej, napraw i przeglądów (MRO) silników turbowentylatorowych F110-GE-129, napędzających samoloty wielozadaniowe Boeing F-15EX Eagle II.
Dokument podpisali: Jakub Gazda, prezes zarządu WZL-2, Zbigniew Matuszczak, członek zarządu i dyrektor techniczny WZL-2, oraz Sean Keith, dyrektor ds. produktu F110 w GE Aerospace.
Silnik F110 to sprawdzona jednostka napędowa samolotów bojowych, produkowana i doskonalona nieprzerwanie od ponad 40 lat – powiedział Sean Keith, dyrektor ds. produktu F110 w GE Aerospace. Jako jedyny certyfikowany silnik przeznaczony dla samolotów z rodziny Boeing F-15 Advanced Eagle, w tym F-15EX, model F110-GE-129 został zaprojektowany z myślą o prostocie obsługi i modułowej konstrukcji opartej na wymiennych zespołach serwisowych (Shop Replacement Units, SRU). Rozwiązanie to umożliwia wykonywanie aż 90% czynności obsługowych w kraju użytkowania, co skraca czas przestojów samolotów i obniża koszty. Porozumienie z WZL-2 pozwoli nam zidentyfikować możliwości wsparcia Polski w zakresie utrzymania silników F110 oraz wzmocnienia lokalnych kompetencji w tym obszarze.
W ramach współpracy obie strony przeprowadzą analizę potrzeb w zakresie obsługi technicznej i remontowej, szkoleń, modernizacji stanowisk testowych oraz oprzyrządowania niezbędnego do utrzymania silników F110-GE-129.
Porozumienie wpisuje się w szersze działania GE Aerospace w Polsce – spółka od ponad 30 lat rozwija tu technologie lotnicze nowej generacji i zatrudnia ponad 2000 specjalistów w sześciu lokalizacjach.
Komentarz MILMAG
Przypomnijmy, że podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego 2023 w Targach Kielce, przedstawiciel Boeinga informował Redakcję Magazynu MILMAG o ofercie z samolotem F-15EX Eagle II złożonej Polsce (MSPO 2023: F-15EX dla Polski w ramach FMS).
Jednakże pierwsze umowy o współpracy z polskimi podmiotami zawarto rok później. 4 września, podczas XXXII MSPO 2024, amerykańska spółka podpisała porozumienia z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 oraz Wojskowym Centralnym Biurem Konstrukcyjno-Technologicznym (WCBKT), wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ):
- Boeing i WZL-2 porozumiały się w sprawie analizy możliwości przeprowadzania przeglądów i obsługi technicznej samolotu F-15EX, w tym konserwacji, napraw i remontów podzespołów samolotu. Boeing i WZL-2 odbyły wizyty w Bydgoszczy w celu identyfikacji przyszłych działań mających przyczynić się do wsparcia polskich Sił Powietrznych w kraju.
- Boeing i WCBKT zbadają możliwości współpracy związane z produkowanym w Polsce sprzętem wsparcia naziemnego.
Następnie, 24 września 2024 spółka podpisała porozumienia z Wojskową Akademią Techniczną (WAT) oraz Lotniczą Akademią Wojskową (LAW):
- Boeing i WAT zbadają możliwości utworzenia szkoły personelu naziemnego potrzebnego do obsługi technicznej samolotu F-15EX;
- Boeing i LAW zbadają możliwości szkolenia przyszłych pilotów samolotów F-15EX na potrzeby Sił Powietrznych RP.
Ponadto, 5 grudnia 2024 spółka Pratt & Whitney Rzeszów (część korporacji RTX) podpisała z LAW list intencyjny o długoterminowej współpracy szkoleniowej w zakresie silników turbowentylatorowych dwuprzepływowych F100-PW-229 i F135-PW-100, stanowiących napęd samolotów F-16C/D Jastrząb i F-35A Husarz. Amerykanie zaproponowali też, aby F100-PW-229 napędzał F-15EX Eagle II, jeśli zostanie wybrany, choć Boeing zintegrował silniki konkurencyjne General Electric F110-GE-129.
Czytaj także:



