W środę, 21 maja 2025, w fińskiej stoczni RMC Defence należącej do spółki Rauma Marine Constructions (RMC) zwodowano pierwszą z czterech dużych korwet rakietowych typu Pohjanmaa w ramach projektu Laivue 2020 (pol. Eskadra 2020), budowanych dla rodzimej marynarki wojennej (Merivoimat).
Zdjęcia: Rauma Marine Constructions
Program przebiega zgodnie z harmonogramem. Przypomnijmy, że cięcie blach okrętu miało miejsce 30 października 2023, a położenie stępki 11 kwietnia 2024. Następnie, 31 stycznia br., przy okazji wizyty w stoczni byłego prezydenta Finlandii Sauli Niinistö, zaprezentowano kompletny kadłub, który ukończono jeszcze pod koniec 2024. Obecnie trwają prace przy drugim okręcie. 9 października 2024 odbyło się cięcie blach, natomiast 8 maja br. położono stępkę. Wszystkie cztery korwety będą wchodzić do służby w latach 2027-2029.
Część techniczna procesu wodowania została zainicjowana na początku maja, kiedy kadłub korwety został przetransportowany wzdłuż ciężkiej rampy transportowej do barki wodującej i przetransportowany do portu. W porcie kadłub został zwodowany za pomocą barki, a następnie odholowany do suchego doku stoczni w celu dalszych prac, w tym instalacji masztu optoelektronicznego. Wymagający proces jako całość okazał się wielkim sukcesem i satysfakcjonującym wynikiem długoterminowej pracy, którą stocznia Rauma prowadziła przez dekadę w celu wzmocnienia swojej infrastruktury stoczniowej i wiedzy fachowej, aby sprostać nawet najbardziej wymagającym potrzebom.
Celowo zwiększyliśmy zdolność produkcyjną stoczni Rauma, jednocześnie strategicznie wdrażając znaczące inwestycje w obszarze stoczni. Stocznia Rauma jest obecnie w szczytowej formie, powiedział Mika Nieminen, dyrektor generalny RMC.
Możliwości RMC opierają się na doskonałej wiedzy inżynieryjnej, sprawnym zarządzaniu projektami i zaangażowaniu w dostarczanie złożonych i wysokiej jakości statków. Zdolność do budowy różnych typów jednostek pływających, od wysoce wydajnych statków komercyjnych po okręty wojenne i lodołamacze zaprojektowane do ekstremalnych warunków, podkreśla rozległą wiedzę techniczną i zdolność adaptacji RMC.
Nowo zwodowany okręt jest silnym dowodem bliskiej i zorientowanej na cel współpracy między rządem Finlandii, Fińskimi Siłami Obronnymi, Dowództwem Logistycznym Sił Obronnych (Puolustusvoimien logistiikkalaitos), Fińską Marynarką Wojenną, Rauma Marine Constructions, Saab Defence and Security i wszystkimi naszymi partnerami przemysłowymi, stwierdził Timo Ståhlhammar, dyrektor projektu Laivue 2020 w RMC.
W latach 20. XXI wieku w stoczni Rauma poczyniono znaczące inwestycje w celu wzmocnienia infrastruktury stoczniowej i niezależnych zdolności produkcyjnych. Kryta wielofunkcyjna hala przeznaczona do budowy wielozadaniowych korwet zapewnia dobre warunki pracy, wysoką jakość wyników i wdrożenie wymaganych środków bezpieczeństwa. Ponadto dokonano inwestycji w produkcję stali, barkę wodującą i ciężkie rampy przeładunkowe.
Budowa tych korwet będzie promować przemysł stoczniowy i technologiczne know-how w Finlandii. RMC jest gotowe wykorzystać możliwości nabyte w ramach projektu Laivue 2020 zarówno w Finlandii, jak i na arenie międzynarodowej, powiedział Mika Nieminen.
Oprócz wielozadaniowych korwet, stocznia Rauma kończy obecnie budowę drugiego promu samochodowo-pasażerskiego dla Spirit of Tasmania, który będzie użytkowany w Australii. Statek powrócił z drugiego testu morskiego w ten weekend i wkrótce zostanie dostarczony klientowi.
Pohjanmaa
Korwety będą mieć 117 m długości, 16 m szerokości i 5 m zanurzenia. Będą wypierały 4300 t. Zespół napędowy w układzie CODLOG o mocy 29 000 kW zapewni prędkość maksymalną 26 w., a zasięg przy 14 w. wyniesie 3500 mil morskich. Autonomiczność wyniesie 26 dni. Załoga będzie składać się z 73 oficerów i marynarzy.
15 sierpnia 2023 szwedzka spółka Saab Defence and Security rozpoczęła prace przy pierwszym maszcie zintegrowanym SLIM (Saab Integrated Lightweight Mast) dla fińskich okrętów. Wcześniej, bo 9 kwietnia 2019 Szwedzi zostali wskazani jako dostawca i integrator okrętowego systemu walki 9LV, a odpowiednią umowę sygnowano 26 września tego samego roku.
Natomiast 5 października 2023, służba prasowa Merivoimat informowała o wyborze amerykańskich pocisków przeciwlotniczych RIM-162 Evolved SeaSparrow Missiles (ESSM) w wersji Block 2 na ich uzbrojenie, które trafią do 8-komorowego modułu uniwersalnej wyrzutni pionowego startu Mk 41 VLS – 32 pociski na okręt. Ich uzupełnieniem będą izraelskie przeciwokrętowe pociski kierowane Gabriel V Advanced Naval Attack Missile, zamówione jeszcze w 2020 – osiem wyrzutni na okręt.
Uzbrojenie dodatkowe ma stanowić 57-mm armata morska BAE Systems Bofors L70, wyrzutnie lekkich torped Tp 47 i dwa zdalnie sterowane moduły uzbrojenia Saab Trackfire. Okręty mają być też zdolne do stawiania min morskich. Na rufie znajdzie się lądowisko dla śmigłowca i hangar.
Budowa pozostałych okrętów rozpocznie się w kolejnych latach, a próby morskie prototypu w 2026. Do końca 2029 ma zostać skompletowana budowa wszystkich okrętów. Nowe korwety zastąpią cztery małe okręty rakietowe typu Hamina (o długości 51 m i wyporności 250 t) i osiem wspomnianych jednostek typu Rauma. Pohjanmaa pozostaną w służbie operacyjnej do lat 2060.