Przejdź do serwisu tematycznego

F-15EX Eagle II trafiają do linii

Do bazy lotniczej 142. Skrzydła lotnictwa Gwardii Narodowej stanu Oregon w Portland przyleciał pierwszy z 18 przeznaczonych dla tej jednostki nowych samolotów wielozadaniowych Boeing F-15EX Eagle II.

W czwartek, 6 czerwca 2024, w godzinach popołudniowych czasu lokalnego, do bazy lotniczej 142. Skrzydła lotnictwa Gwardii Narodowej stanu Oregon w Portland przyleciał pierwszy z 18 przeznaczonych dla tej jednostki nowych samolotów wielozadaniowych Boeing F-15EX Eagle II. Poinformowała o tym służba prasowa 142. Skrzydła na Facebooku.

Zdjęcia: 142nd Wing via Facebook

Egzemplarzem, który trafił do użytkownika, czyli 123. Eskadry Myśliwskiej, jest F-15EX, znany jako EX8, o nr rejestracyjnym 20-0008. Drugi egzemplarz, EX7 o nr rejestracyjnym 20-0007 ma zostać dostarczony w ciągu najbliższych tygodni. Baza lotnictwa Gwardii Narodowej jest częścią cywilnego, międzynarodowego portu lotniczego Portland. F-15EX zastąpią przeznaczone do wycofania F-15C/D Eagle.

O rychłej dostawie informował również producent, spółka Boeing, na swoich kanałach społecznościowych:

Dzień wcześniej, 5 czerwca, personel Gwardii Narodowej stanu Oregon złożył wizytę w zakładach Boeinga w St. Louis w stanie Missouri.

Samoloty pochodzą z pierwszej partii produkcyjnej z 13 lipca 2020 liczącej osiem egzemplarzy, podczas gdy pozostałe sześć trafi do bazy lotniczej Eglin na Florydzie do prób operacyjnych. Amerykańskie wojska lotnicze (US Air Force, USAF), które są zamawiającym, planują obecnie zakup łącznie 98 egzemplarzy (wobec 144 pierwotnie deklarowanych), z których już zamówiono 48.

Samoloty, zbudowane w ramach 2., 3. i 4. serii produkcyjnej mają trafić do dziewięciu eskadr: trzech USAF (pierwszą operacyjną będzie 123. Eskadra) i sześciu lotnictwa Gwardii Narodowej, rozlokowanych na Florydzie i w Oregonie (173. Skrzydła Gwardii w bazie Kingsley Field oraz omawianego 142. Skrzydła w Portland). Obecnie, trwają negocjacje ws. 5 i 6. partii produkcyjnej.

F-15EX otrzymały stacje radiolokacyjne AN/APG-82(V)1, wcześniej oznaczone jako AN/APG-63(V)4, analogicznie do F-15E (gdzie zastąpiły AN/APG-70). Zostały one opracowane na zlecenie USAF w ramach programu modernizacyjnego RMP (Radar Modernization Program) i produkowane seryjnie od 2008 przez Raytheon (część korporacji RTX). Zostały one wyposażone w antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array). W konstrukcji stacji wykorzystano komponenty radarów AN/APG-79 oraz AN/APG-63(V)3, a także zintegrowano nowy układ chłodzenia oraz filtry RFTF (Radio Frequency Tunable Filters) (Wielomiliardowa umowa na radary do F-15E/EX).

Samoloty otrzymały też nowy, cyfrowy system walki radioelektronicznej EPAWSS (Eagle Passive/Active Warning and Survivability System), który trafi także na pokład F-15E Strike Eagle. Zestawy EPAWSS pozwalają samolotom F-15EX na prowadzenie ofensywnej i defensywnej walki radioelektronicznej w zakresie zakłócania, celowania, wykrywania zagrożeń w podczerwieni, a także imitowania celu. Zapewniają pełny wachlarz ostrzeżeń przed opromieniowaniem, zwiększoną świadomość sytuacyjną, geolokalizację oraz aktywne i pasywne środki przeciwdziałania. Według producenta, spółki BAE Systems, EPAWSS ma się charakteryzować bowiem analogicznymi zdolnościami jak systemy WREe zainstalowane w samolotach wielozadaniowych 5. generacji (AN/ALR-94 w F-22A Raptor czy AN/ASQ-239 Barracuda w F-35 Lightning II).

F-15EX Eagle II ma udźwig 13 381 kg (do 12 pocisków rakietowych różnej klasy), jest napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi General Electric F110-GE-129 (dotychczas amerykańskie F-15 napędzają Pratt & Whitney F100-PW-220), a w kabinie umieszczono komputer misji Advanced Display Core Processor II (ADCPII), który był testowany od 2016. Komputer ma wykonywać 87 mld operacji/sekundę.

Poza USAF i Gwardią Narodową USA, użytkownikiem F15EX Eagle II będzie prawdopodobnie Indonezja, która zadeklarowała zakup nawet 24 egzemplarzy. Niewykluczone, że trafią też do Izraela – od 25 do nawet 50 egzemplarzy, ale nie ma jeszcze decyzji w tej sprawie. Zakupem jest zainteresowana Arabia Saudyjska, a samolot jest też promowany w Polsce, gdzie Ministerstwo Obrony Narodowej ma prowadzić wstępne rozmowy w tej sprawie – zapotrzebowanie to 32 egzemplarze.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X