Podczas zaplanowanych na 13-17 czerwca br. targów Eurosatory 2022 w Paryżu, brytyjska spółka Supacat zaprezentowała samochód terenowy HMT (High Mobility Transporter) Extenda MK2 6×6 uzbrojony w 105-mm haubicę o miękkim odrzucie M119 SRT (Soft Recoil Technology) od Mandus Group i AM General.
Brytyjska spółka Supacat zaprezentowała samochód terenowy HMT Extenda MK2 6×6 uzbrojony w 105-mm haubicę o miękkim odrzucie od Mandus Group / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, Magazyn Militarny MILMAG
Zaprezentowany po raz pierwszy Supacat HMT Extenda MK2 6×6 ze 105-mm haubicą M119 SRT ma na celu zademonstrowanie, w jaki sposób technologia Mandus Group może umożliwić przekształcenie holowanych dział 105 mm w systemy samobieżne montowane na lekko opancerzonych platformach kołowych, zwiększając w ten sposób ich mobilność, poprawiając ich przeżywalność przed ogniem kontrbateryjnym i zmniejszając liczbę ich członków załogi (Eksperymentalny Brutus 155 mm).
Toby Cox, szef sprzedaży Supacat i John Chadbourne, wiceprezes wykonawczy AM General, powiedzieli dla portalu branżowego Janes, że chociaż przygotowania do połączenia haubicy z podwoziem rozpoczęły się około rok przed prezentacją systemu w Eurosatory, sam układ SRT nie został dostarczony do Wielkiej Brytanii i zintegrowany z HMT Extenda Mk2 do trzech miesięcy przed rozpoczęciem wystawy. Cox wyjaśnił, że spółki mają nadzieję na sfinansowanie systemu przez wojska lądowe Wielkiej Brytanii (British Army), co umożliwi sfinalizowanie projektu systemu i zapewni środki finansowe do dalszych prób i rozwoju, w tym testów ogniowych do końca 2022 r.
Wcześniej, AM General i Mandus Group, na zlecenie amerykańskich wojsk lądowych (US Army) zintegrowały haubicę M119 SRT z podwoziem HMMWV Hawkeye (M1152A1w/B2) z w pełni zdigitalizowanym systemem kontroli ognia i komunikacji pokładowej, który otrzymał nazwę 105MWS. Zasięg prowadzenia ognia amunicją burzącą M1 i M760, odłamkowo-burzącą M1130A1, oświetlającą M314 oraz dymną M60/M60A2 wynosi 11,6 km, natomiast amunicją ze wspomaganiem rakietowym M913 – 19,5 km (Samobieżne haubice Hawkeye do Europy?).
Rodzina pojazdów transportowych wysokiej mobilności Supacat HMT obejmuje modele HMT 400 (4×4) HMT 600 (6×6), HMT 800 (8×8) oraz HMT Extenda, w którym istnieje możliwość rekonfiguracji układu napędowego 6×6 na 4×4 poprzez usunięcie jednej osi. HMT 400, pierwszy z rodziny, został opracowany w połowie 1999. Ich rozwój nastąpił dzięki zaangażowaniu koncernu Lockheed Martin. HMT 400 ma 5,93 m długości, natomiast HMT 600 i Extenda 7,04 m. Szerokość wszystkich wariantów to 2,05 m, a prędkość maksymalna wynosi 120 km/h (HMT Extenda dla Norwegii).
Co ciekawe, do 2008 British Army prowadziła program LIMAWS(G) dotyczący opracowania wersji specjalistycznej pojazdów rodziny Supacat HMT, obejmujący integrację lekkiej armatohaubicy 155-mm M777 Portee z podwoziami HMT 600 i HMT 800.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.