Na odbywających się od 14 do 17 września londyńskich targach obronnych DSEI (Defence and Security Equipment International), niemiecko-brytyjska półka joint venture RBSL (Rheinmetall BAE Systems Land) zaprezentowała w hali 5 na stoisku H5-110 demonstrator technologii zmodernizowanego czołgu Challenger 3.
Na rozpoczętych londyńskich targach obronnych DSEI, spółka joint venture RBSL zaprezentowała demonstrator technologii zmodernizowanego czołgu Challenger 3
Wóz otrzymał docelową 120-mm gładkolufową wysokociśnieniową Rh-120/L55A1, produkcji niemieckiej, która zastąpiła gwintowaną armatę L30A1/L55. Co ciekawe, w oddzielnej informacji prasowej grupa Rheinmetall AG poinformowała, że pierwsze dwie seryjne armaty Rh-120/L55A1 dla brytyjskich wozów zostały wyprodukowane i weszły do fazy testowania w zakładach grupy w Unterluss, w Dolnej Saksonii. Armaty będą przystosowane do używania przeciwpancernych pocisków podkalibrowych stabilizowanych brzechwowo z odrzucanym sabotem DM63A1, ich następców DM73 i wielozadaniowych programowalnych DM11.
Zaprezentowany w Londynie czołg otrzymał za to, raczej makietę gabarytowo-masową, zestawu systemu aktywnej ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Trophy MV, które zostały zamówione 24 czerwca br. w izraelskiej spółce Rafael Advanced Defense Systems. Masa jednego zestawu to 450 kg (Trophy dla czołgów Challenger 3).
Zgodnie z fotografiami, wóz otrzymał też dodatkowy pancerz górnej przedniej płyty kadłuba. Według wcześniejszych informacji, mógł to by być brytyjski pancerz specjalny, ale nie można wykluczyć pancerza niemieckiego o modułowej konstrukcji.
Modernizacja brytyjskich czołgów
Długo oczekiwana umowa o wartości 800 mln GBP (4,26 mld zł) na modernizację 148 z 227 posiadanych przez brytyjskie wojska lądowe (British Army) czołgów FV4034 Challenger 2 do standardu Challenger 3 została zawarta z RBSL 7 maja br. (Wielka Brytania zmodernizuje czołgi do standardu Challenger 3).
Prace modernizacyjne mają być wykonywane w zakładach spółki RBSL w Telford w angielskim w hrabstwie Shropshire przy wsparciu inżynieryjnym specjalistów Heavy Armor z Telford i innych zakładów spółki w Waszyngtonie (Tyne and Wear) i Bristolu. Mają zakończyć się do 2027. Są realizowane na podstawie programu LEP (Life Extension Project), ogłoszonego na DSEI 2017, pierwotnie jako Challenger 2 Mark 2.
W ramach modernizacji, oprócz wspomnianej nowej armaty i systemu Trophy MV, czołgi Challenger 3 otrzymają wieże o nowej konstrukcji, ulepszony systemy przeżywalności załogi, dzienno-nocne systemy celownicze dowódcy i działonowego od Thalesa z układami automatycznego wykrywania i namierzania celów oraz prowadzenie ognia w trybie hunter-killer czy nową architekturę elektroniczną i elektryczną, w tym nową łączność i cyfrowy system zarządzania polem walki klasy BMS (Battle Management System).
Obecnie wykorzystywane silniki wysokoprężne Perkins-Condor CV12 o mocy 1200 KM (890 kW) zostaną zastąpione przez nowe jednostki napędowe (1500-konne MTU MB 873 Ka-501?) z nowym systemem chłodzenia i zawieszeniem hydropneumatycznym 3. generacji, które zwiększy stabilizację podczas strzelania w ruchu.
Challenger 3 pozostaną w służbie do 2035-2040, a później zostanie wdrożony czołg nowej generacji. Wielka Brytania od stycznia br. starała się dołączyć do francusko-niemieckiego programu MGCS (Main Ground Combat System) jako obserwator, natomiast w kwietniu zgodę na to miały wyrazić Niemcy (Wielka Brytania chce być obserwatorem w programie MGCS).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.