14 czerwca chiński państwowy dziennik The Global Times ujawnił, że zgodnie z niedawno opublikowanym raportem PLA Daily, piloci wojsk lotniczych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ChALW) prowadzą szkolenia symulatorowe wykorzystujące sztuczną inteligencję w roli przeciwnika (Sztuczna inteligencja uczy się latać i walczyć).
Zgodnie z raportem chińskich mediów, piloci wojskowi prowadzą szkolenia symulatorowe wykorzystujące sztuczną inteligencję w roli przeciwnika / Zdjęcie: chiński Internet
Dzięki temu piloci nie tylko mogą doskonalić swoje umiejętności podejmowania decyzji w powietrzu oraz prowadzenia walki przeciwko komputerom o dużych mocach obliczeniowych, ale również oprogramowanie sztucznej inteligencji będzie ucząc się kolejnych algorytmów, zdołało pokonać pilotów w symulowanych walkach już wielokrotnie.
Pierwsze szkolenia miały zostać przeprowadzone w ramach ćwiczeń Centralnego Dowództwa Teatru ChALW na początku lata. Rozmówca dziennika, Fang Guoyu, jeden z doświadczonych pilotów biorący udział w ćwiczeniu potwierdził, że został wielokrotnie pokonany przez sztuczną inteligencję. Z kolei Du Jianfeng, dowódca nieujawnionej brygady lotnictwa powiedział, że symulowany przeciwnik zaadaptował techniki pilotażu i podejmował bezbłędne decyzje taktyczne.
Początkowo, oprogramowanie nie było trudnym przeciwnikiem dla chińskich pilotów, ale z czasem zaczęło uczyć się na błędach i adaptować wyniki szkoleń pilotów, początkowo zwiększając swoje szanse w starciach, a później bijąc na głowę swoich ludzkich odpowiedników. Co istotne, uczenie maszynowe pozwala na adaptację wiedzy zdobywanej przez pilotów latami w bardzo krótkim czasie.
Używany w rzeczonej brygadzie lotnictwa, autonomiczny symulator walki powietrznej miał zostać opracowany w kooperacji z instytutami badawczymi sił zbrojnych. Dzięki znacznie większej wydajności od ludzkiego mózgu w sytuacjach skomplikowanych i stresujących, algorytmy będą wspomagać pilotów w wyborze najskuteczniejszych opcji i metod prowadzenia walki.
Co najciekawsze jednak, według rozmówców technologia ta ma być używana w ChALW od lat, co jeśli okazałoby się prawdą, oznaczałoby zdystansowanie w tej materii Stany Zjednoczone, które dopiero od zeszłego roku przeprowadziły pierwsze pojedynki pilotów ze sztuczną inteligencją w ramach programu Air Combat Evolution (ACE). Jednak przewagą USA mają być planowane do rozpoczęcia niebawem, bo latem tego roku, testy w locie sztucznej inteligencji nie w symulatorze, ale zabudowanej w prawdziwym samolocie. Postępy notuje również program Skyborg Vanguard, który ma na celu opracowanie tzw. bezzałogowego lojalnego skrzydłowego (Sztuczna inteligencja Skyborg w pierwszym locie, General Atomics Avenger ze sztuczną inteligencją, Sztuczna inteligencja pokonała pilota F-16).
Warto wspomnieć, że 27 lipca 2020 The Global Times opublikował artykuł, w którym Yang Wei, główny projektant samolotu wielozadaniowego 5. generacji J-20 powiedział, że samolot następnej generacji zostanie wyposażony w sztuczną inteligencję. Nie jest to jednak wypowiedź przełomowa, gdyż już w styczniowym wydaniu magazynu Ordnance Industry Science and Technology z 2019, główny konstruktor 611. Instytutu Badawczo-Rozwojowego z Chengdu, Wang Haifeng mówił o rozwoju takich technologii jak rzeczona sztuczna inteligencja, ale i zdalna kontrola bezzałogowych statków powietrznych czy też dalsze obniżanie sygnatury radarowej (Chiński myśliwiec 6. generacji).