Podczas międzynarodowej wystawy lotniczej Paris Air Show 2023, a właściwie Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) na lotnisku Paris-Le Bourget (19-25 czerwca br.), francuska spółka ETI Turgis & Gaillard zaprezentowała prototyp dużego, bojowego bezzałogowego statku latającego (bbsl) o nazwie Aarok klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu).
Prace nad Aarok rozpoczęły się w 2020 i były prowadzone bez rozgłosu w zakładach spółki w Blois w departamencie Loir-et-Cher ze środków własnych. Samolot jest promowany jako alternatywa dla użytkowanego w wojskach lotniczych i kosmicznych Francji (Armée de l’Air et de l’Espace) General Atomics MQ-9A Reaper w wersji Block 5 (12 w służbie + 2 zamówione) oraz rozwijanych nadal francusko-niemiecko-włosko-hiszpańskie samolotów EuroMALE – Francja planuje zamówić 4 zestawy z łącznie 12 samolotami.
Zdjęcia: Franck Remy, ETI Turgis & Gaillard
Aarok ma wykonywać misje bojowe, rozpoznawcze, zwiadowcze, morskie oraz służyć jako powietrzny terminal komunikacyjny pola walki BACN (Battlefield Airborne Communications Node). Ma być wyposażony w łącze satelitarne SATCOM, dzięki któremu będzie mógł być operowany z dowolnego miejsca na świecie. Będzie mógł startować z nieprzygotowanych lotnisk oraz transportowany na pokładzie średniego, taktycznego samolotu transportowego. Ma być zdolny do lotów w każdych warunkach pogodowych.
Aarok na Paris Air Show 2023 / Zdjęcie: MILMAG
Płatowiec jest całkowicie nową konstrukcją. Maksymalna masa startowa ma wynosić ok. 5400 kg, z czego ponad 1500 kg będzie wynosić masa użyteczna przenoszonego uzbrojenia (maksymalnie cztery bomby kierowane Safran AASM Hammer o masie 340 kg i zasięgu do 35 km i/lub przeciwpancerne pociski kierowane Lockheed Martin AGM-114 Hellfire o masie 35 kg i zasięgu do 8 km) oraz wyposażenia (głowica optoelektroniczna IR/EO typu Wescam MX-25 lub Safran Euroflir 610, czujniki zwiadu sygnałowego SIGINT, radar z aperturą SAR). Do samoobrony ma używać wyrzutni flar i dipoli oraz wyposażenia zakłócającego pracę pocisków naprowadzanych z wykorzystaniem podczerwieni (DIRCM).
Samolot ma 22 metry rozpiętości skrzydeł (dla porównania MQ-9A Reaper ma 20 m, a EuroMALE ma mieć 30 m). Aarok jest obecnie największym zbudowanym kiedykolwiek we Francji bezzałogowcem.
Prototyp jest napędzany pojedynczym silnikiem spalinowym Pratt & Whitney Canada PT6 o mocy 1200 KM (883 kW) – podczas gdy seryjne samoloty mają być napędzane silnikiem Safran Ardiden 3 lub GE Aviation Catalyst. Zapewni to długotrwałość lotu rzędu ponad 24 godzin.
Zaskakujący jest fakt, że na potrzeby oblotu i późniejszych lotów testowych, do prototypu zostanie zabudowana kabina pilota. Dopiero po wykonaniu od 50 do maksymalnie 100 lotów, zostanie ona zdemontowana i rozpoczną się loty w pełni bezzałogowe. Będą one wymagać jednak odpowiednik regulacji krajowych.
Producent deklaruje, że jeśli Aarok zostanie zamówiony, to najwcześniej wstępną gotowość operacyjną osiągnie do końca 2025. Cena jednostkowa ma wahać się od 5 do 10 mln EUR (22-44 mln zł).