W czwartek, 13 lutego 2025, amerykańska spółka Boeing poinformowała o zamówieniu ze strony Ministerstwa Obrony Japonii na dostawę, w kooperacji z lokalną spółką Kawasaki Heavy Industries (KHI), 17 ciężkich śmigłowców transportowych CH-47JA Block II Chinook o wydłużonym zasięgu (Extended Range, ER). Zamówienie zostało złożone w październiku 2024, o czym media branżowe informowały 9 stycznia br.
CH-47F Chinook Block II / Zdjęcie: Boeing
To zamówienie wzmacnia naszą wieloletnią współpracę z KHI i zapewnia kluczowe ulepszenia zdolności, które pozwolą Japońskim Siłom Samoobrony na eksploatację ciężkich samolotów transportowych przez kolejne dziesięciolecia — powiedziała Heather McBryan, wiceprezes i kierownik w Boeing Cargo Programs. Konfiguracja Block II i cyfrowe sterowanie lotem zmodernizują i znacznie poprawią japońskie możliwości transportu śmigłowcowego poprzez poprawę stabilności, bezpieczeństwa i wydajności śmigłowców.
Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami, umowa obejmuje 12 CH-47JA dla Lądowych Sił Samoobrony (Rikujō Jieitai, JGSDF) za 161,1 mld JPY (4,183 mld zł) i 5 CH-47J dla Powietrznych Sił Samoobrony (Kōkū Jieitai, JASDF) za 71,4 mld JPY (1,854 mld zł) – łącznie 232,5 mld JPY (6,037 mld zł). Obecnie JGSDF dysponują 47 CH-47J/JA, a JASDF – 15 CH-47J.
Dzięki tej umowie Japonia stanie się czwartym użytkownikiem konfiguracji Block II po USA, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Ponadto w wersji Block I śmigłowce zamówiły Egipt i Korea Południowa. Obecnie najnowszy Chinook jest oferowany także w Polsce.
Kawasaki Heavy Industries wyprodukowała na licencji CH-47J, czyli lokalnie oznaczony CH-47D od 1984 oraz CH-47JA i CH-47JA+ (wariant pomiędzy CH-47D i CH-47F) od 1993. Łącznie 108 egzemplarzy, ale najstarsze już wycofano. Główne komponenty pochodziły od Boeinga (oprócz paneli bocznych kabiny), a w Japonii realizowano montaż końcowy i wykańczanie w wyposażenie japońskie: awionika, wyposażenie kabiny itp.
CH-47F Block II został wyposażony w zmodernizowane silniki turbowałowe Honeywell T55-715 o zwiększonej o 20% mocy oraz nowe, kompozytowe łopaty o skośnych końcówkach ACRB (Advanced Chinook Rotor Blades). Konfiguracja sześciu zbiorników paliwa, po trzy z każdej strony kadłuba, została zastąpiona dwoma większymi w sponsonach, dzięki czemu śmigłowiec zabiera więcej paliwa przy zmniejszonej o 90 kg masie. Wzmocniono także strukturę kadłuba w istotnych obszarach, aby umożliwić przenoszenie dodatkowych ładunków. Ostatecznie zwiększyło to maksymalną masę startową z 22 680 do 24 500 kg, a udźwig z około 9 000 do 10 000 kg. Śmigłowiec wyposażony w trzy generatory o mocy 60 kVa oraz system regulacji obrotów śmigła (Active Parallel Actuator System, APAS) (CH-47F Chinook: koń roboczy nie tylko dla US Army).
The global #Chinook Block II fleet is growing. 🇯🇵
Thank you, @ModJapan_jp, for ordering 17 CH-47 Block II Extended Range Chinooks. Co-produced with Kawasaki Heavy Industries, the modernized helicopters will improve Japan's transport capabilities.
More: https://t.co/6nNMf4Zo0x… pic.twitter.com/UUAl45OGZF
— Boeing Defense (@BoeingDefense) February 13, 2025