10 lutego amerykańska spółka Boeing poinformowała o wyprodukowaniu głównego komponentu kadłuba przyszłego bezzałogowego statku latającego (bsl) Airpower Teaming System (ATS), budowanego dla królewskich australijskich wojsk lotniczych (Royal Australian Air Force, RAAF) w ramach inicjatywy Loyal Wingman – Advanced Development Program. Ukończenie budowy i oblot pierwszego z trzech prototypów statku są planowane w bieżącym roku.
Australijski rząd zainwestował w program 62 mln AUD (164,9 mln zł), a prace australijskiej spółki-córki nadzoruje Boeing Phantom Works
W budowie prototypu bierze udział 16 podmiotów przemysłowych z Australii. Spółka BAE Systems Australia dostarczyła zestawy komponentów m.in. komputery układu sterowania lotem i urządzenia nawigacyjne, RUAG Australia – system podwozia, Ferra Engineering – komponenty kompozytowe obrabiane skrawaniem precyzyjnym i podzespoły do obsługi programu, a AME Systems – wiązki przewodów elektrycznych do obsługi statku. Kolejnym etapem budowy będzie montaż skrzydeł i podwozia. Później nastąpi zabudowanie instalacji pokładowych, silnika oraz zostaną przeprowadzone próby funkcjonalne systemów pokładowych (Autonomiczne Growlery, 2020-02-05).
Airpower Teaming System będzie pierwszym od ponad 50 lat statkiem powietrznym zbudowanym w Australii. ATS ma mieć 11,7 m długości oraz zasięg do ok. 3700 km (2000 mil morskich) / Grafika i zdjęcie: Boeing
W sierpniu ubiegłego roku informowano o rozpoczęciu prób laboratoryjnych i w locie systemów misji i oprogramowania, zaprojektowanych dla przyszłego ATS, na piętnastu bezzałogowcach klasy mini, w tym pięciu o napędzie odrzutowym (Boeing Airpower Teaming System przyspiesza, 2019-08-16).
Makietę Boeing ATS zaprezentowano 27 lutego 2019 podczas podczas pokazów lotniczych Avalon Air Show. Zapowiedziano wówczas budowę demonstratora nowych technologii lotniczych w ramach koncepcji tzw. lojalnego skrzydłowego (Loyal Wingman), który dzięki zestawowii zasobników z czujnikami do prowadzenia zwiadu, rozpoznania i walki radioelektronicznej, ma wspierać działania załogowych samolotów załogowych RAAF: wielozadaniowych F-35A Lightning II, myśliwskich F/A-18E/F Super Hornet, walki radioelektronicznej EA-18G Growler, patrolowych P-8A Poseidon czy wczesnego ostrzegania i kontroli E-7A Wedgetail (LRASM dla Australii, 2020-02-09).
Autonomiczny system sterowania ATS ma być oparty na algorytmach bazujących na sztucznej inteligencji. Docelowo jeden samolot załogowy ma sterować jednocześnie 4-6 ATS. Departament Obrony Australii jest w trakcie realizacji programu modernizacyjnego o nazwie Plan Jericho, który koncentruje się częściowo nad wojskowym wykorzystaniem sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz współpracy systemów załogowych i bezzałogowych ((Boeing ujawnia Airpower Teaming System, 2019-02-27).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.