22 listopada br. spółka BAE Systems Australia dostarczyła australijskim wojskom lądowym (Australian Army) łącznie dwadzieścia opcjonalnie załogowych wariantów transporterów opancerzonych M113AS4 OCCV (Optionally Crewed Combat Vehicle). Ostatnia partia dotyczy szesnastu pojazdów, które dołączyły do czterech prototypów, testowanych od końca października 2019.
Spółka BAE Systems Australia dostarczyła australijskim wojskom lądowym opcjonalnie załogowe warianty transporterów opancerzonych M113AS4 OCCV
Każdy z M113AS4 OCCV został wyposażony w nowy system zarządzania pojazdem Vehicle Management System, opracowany lokalnie przez BAE Systems Australia, dzięki któremu mogą działać w kilku trybach począwszy od klasycznego kierowania przez załogę, zdalnie sterowanie, aż do autonomicznej jazdy po punktach nawigacyjnych lub podążaniem za innym pojazdem w konwoju, sterując wszystkimi systemami pokładowymi i podzespołami.
M113AS4 OCCV służą przede wszystkim do testowania technologii bezzałogowych i autonomicznych. Cztery pierwsze prototypy brały udział w ostatnim czasie w ćwiczeniu kr. Koolendong, rozgrywanym na Terytorium Północnym. Szesnaście właśnie dostarczonych pojazdów zostało zamówionych w 2020. Wszystkie przeszły modyfikacje i przebudowę na bazie wozów należących do Australian Army. Ich pakiety opracowano w Trusted Autonomous Systems Defence Cooperative Research Centre.
Warto dodać, że miesiąc wcześniej, 28 października br. Departament obrony Australii informował, że wojska lądowe przeznaczą 3,5 mln AUD (10,5 mln zł) na prace związane z projektem autonomizacji konwojów złożonych z samochodów ciężarowych RMMV HX2 w ramach zmodyfikowanego programu Land 121 40M (Autonomiczne konwoje Australian Army).
BAE Systems Australia dostarczyła łącznie 20 opcjonalnie załogowych wariantów transporterów opancerzonych M113AS4 OCCV. Pojazdy służą do testowania technologii bezzałogowych i autonomicznych / Zdjęcia: BAE Systems Australia
Transportery opancerzone M113SA4 powstały jako modernizacja pochodzących z lat 60 XX wieku wozów M113 w ramach programu Land 106, który rozpoczął się w roku 2000. Wymieniono w nich układy napędowe, uzbrojenie, systemy elektroniczne i wzmocniono opancerzenie. Dostawy pojazdów rozpoczęły się od 2007.
Australian Army wykorzystuje 340 M113AS4 w wersjach transportera opancerzonego, wozu wsparcia technicznego, wozu ewakuacji medycznej, wozu dowodzenia i wozu wsparcia logistycznego. Dostawy następców, w ramach programu Mounted Close Combat Capability Land 400 Phase 3, mają rozpocząć się w połowie lat 2020. Planuje się, że M113AS4 pozostaną w linii do lat 2030.
Potencjalnymi następcami M113AS4 są południowokoreański AS21 Redback, oferowany przez spółkę Hanwha Defense Australia wraz z Team Redback oraz niemiecki KF41 Lynx, oferowany przez spółkę Rheinmetall Defence Australia wraz z grupą Rheinmetall AG (Kompozytowe gąsienice KF41 Lynx, Australijska premiera Lynx CSV, Testy KF41 i AS21 w Australii).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.