W poniedziałek, 24 marca 2025, amerykańska spółka Oshkosh Defense (część Oshkosh Corporation) poinformowała, że na zaplanowanym na 25-27 marca sympozjum AUSA Global Force Symposium and Exposition w Huntsville w stanie Alabama, premierę będzie mieć bezzałogowa wyrzutnia Remotely Operated Ground Unit for Expeditionary (ROGUE) Fires, oparta na podwoziu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) z modułem na artyleryjską amunicją rakietową MLRS (Multiiple Launch Rocket Systems) Family of Munitions (MFOM).
Prototyp będzie prezentowany na stanowisku nr 903 / Grafika: Oshkosh Defense
Wyrzutnia ROGUE Fires powstała na potrzeby amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) w ramach programu NMESIS (Navy Marine Expeditionary Ship Interdiction System), zgodnie z inicjatywą Force Design 2030. W pierwotnej konfiguracji przenosi dwa pociski przeciwokrętowe Kongsberg/Raytheon RGM-184 NSM (Naval Strike Missile). Opracowano też wariant dla pojedynczego pocisku manewrującego RGM-109E Tomahawk Block V w wersji przeciwokrętowej Maritime Strike Tomahawk.
Teraz zaprezentowano możliwość przenoszenia pojedynczego sześcioprowadnicowego kontenera startowego na amunicję wykorzystywaną przez wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe M142 HIMARS (także jeden kontener) i 270 MLRS (dwa kontenery). Na rodzinę amunicji MLRS MFOM składają się pociski rakietowe niekierowane i kierowane GMLRS (Guided Multiple Launch Rocket System) kalibru 227 mm, w tym podstawowe M31/M31A1 GMLRS-U (Unitary) i M30A1 GMLRS AW (Alternative Warhead) o zasięgu do 84 km i ER GMLRS (Extended Range) o wydłużonym zasięgu rażenia do 150 km.
M31 Unitary wprowadzono do uzbrojenia w 2005. Wyposażony go głowicę odłamkowo-burzącą o masie 89 kg, produkowaną przez General Dynamics Ordnance and Tactical System. Pocisk jest naprowadzany za pomocą systemu nawigacji zliczeniowej (INS), korygowanego przez GPS z zapalnikiem o dwóch trybach działania: uderzeniowym i ze zwłoką. Nowszy M31A1 ma także tryb działania zbliżeniowy.
M30A1 AW wprowadzono do uzbrojenia w 2015 i wyposażono w produkowaną przez ATK głowicę bojową o masie 89 kg z małowrażliwym materiałem wybuchowym, zawierającą 160 tys. prefragmentowanych odłamków. System naprowadzania jest taki sam jak w przypadku M31A1. M30A1 AW służy do rażenia obszarowego przy ogniu kontrbateryjnym, rażenia systemów obrony przeciwlotniczej, punktów dowodzenia i innych wartościowych celów.
Jak podkreśla producent, wyrzutnia ROGUE-Fires została zaprojektowana do wykorzystania szeregu typów efektorów, w tym precyzyjnych systemów rakietowych dalekiego zasięgu, oferując autonomiczne uzupełnianie amunicji i obsługę operacji logistycznych. Oparty na Oshkosh JLTV układ napędowy ROGUE-Fires można dostosować do układu hybrydowo-elektrycznego, umożliwiając tryby cichej jazdy i cichego czuwania, zwiększoną oszczędność paliwa i eksport energii elektrycznej do 115 kW.
Na AUSA Global Force z radością prezentujemy ROGUE-Fires z MLRS MFOM, podkreślając jego potencjał do dostarczania najnowocześniejszych, zaawansowanych technologicznie, efektorów ziemia-ziemia — powiedział Pat Williams, dyrektor ds. programów w Oshkosh Defense. Oshkosh zobowiązuje się do projektowania skalowalnych rozwiązań, które wspierają transformację US Army do 2030, w której integracja człowiek-maszyna w operacjach wielodomenowych będzie miała kluczowe znaczenie dla sukcesu misji.
Rozwijające się portfolio taktycznych pojazdów gotowych do integracji rozwiązań autonomicznych, to oprócz ROGUE-Fires, są to wyrzutnia DeepStrike na podwoziu FMTV A2 (Family of Medium Tactical Vehicles) i pojazd do przewozu ładunków spaletyzowanych PLS A2 (Palletized Load System). Integrują one zaawansowane architektury sterowania typu drive-by-wire w celu obsługi stopniowej modernizacji.
W miarę jak pole walki ewoluuje, wykorzystujemy dojrzałe i sprawdzone rodziny pojazdów Oshkosh do projektowania niezależnych od ładunku autonomicznych platform, które zapewniają niezrównaną elastyczność, umożliwiając siłom wyprzedzanie pojawiających się zagrożeń i utrzymywanie dominacji operacyjnej — podsumował Williams.
Warto dodać, że spółka Lockheed Martin testowała ostatnio bezzałogową wyrzutnię systemu M142 HIMARS na podwoziu Oshkosh M1140 FMTV, a wcześniej US Army opracowały prototyp bezzałogowej, autonomicznej wyrzutni rakiet AML (Autonomous Multi-Domain Launcher), opartej konstrukcyjnie na M142 HIMARS, jednak pozbawionej standardowej opancerzonej kabiny dla załogi.
Jeśli chodzi o amunicję MLRS MFOM, to również Lockheed Martin niedawno zaprezentowała nową wieloprowadnicową wyrzutnię rakietową dla rakiet ziemia-ziemia i ziemia-powietrze amerykańskiej spółki Lockheed Martin, która jest ekwiwalentem jednostki ognia czterech wyrzutni M142 HIMARS lub dwóch M270 MLRS i wykorzystuje ciężkie podwozie kołowe Oshkosh LVSR 10×10 (Logistic Vehicle System Replacement).
https://twitter.com/OshkoshDefense/status/1904167282944647502