Przejdź do serwisu tematycznego

Baykar Makina wyprodukowała 500. egzemplarz Bayraktar TB2

Turecka spółka Baykar Makina poinformowała o wyprodukowaniu jubileuszowego, 500. egzemplarza, bezzałogowego uderzeniowo-rozpoznawczego statku latającego Bayraktar TB2.

W piątek, 23 czerwca br., turecka spółka Baykar Makina poinformowała w mediach społecznościowych o wyprodukowaniu jubileuszowego, 500. egzemplarza, bezzałogowego uderzeniowo-rozpoznawczego statku latającego Bayraktar TB2 (Taktik Blok 2), klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu).

Rzeczony egzemplarz o nr fabrycznym T500 trafi do wojsk lądowych Turcji (Türk Kara Kuvvetleri), które jako rodzimy użytkownik pozostaje jednocześnie największym operatorem tych platform powietrznych (ponad 200).

Prace nad Bayraktar TB1 rozpoczęto w 2007, a oblot nastąpił w styczniu 2012. Ulepszony Bayraktar TB2 w konfiguracji seryjnej, wzbił się w powietrzne w kwietniu 2014, a od listopada przechodził państwowe próby odbiorcze i do końca roku pierwsze sześć egzemplarzy przekazano Türk Kara Kuvvetleri (drugą partię odebrano w lipcu 2015). W połowie 2018 zadebiutowały w działaniach bojowych w Syrii przeciwko bojownikom powiązanym z separatystyczną Partią Pracujących Kurdystanu (PKK). Następnie były używane w działaniach zbrojnych przez Libię (od 2019), Azerbejdżan (od 2020) i Ukrainę (od 2022).

Bayraktar TB2 zostały dotąd wyeksportowane do Azerbejdżanu, Burkiny Faso, Dżibuti, Etiopii, Kataru, Kirgistanu, Mali, Maroka, Nigru, Nigerii, Pakistanu, Polski, Rwandy, Somalii, Togo, Tunezji, Turkmenistanu, Ukrainy i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Dodatkowo, trafiły one także na wyposażenie sił zbrojnych wspieranego przez Turcję libijskiego Rządu Jedności Narodowej (GNA) oraz pro-tureckiego Cypru Północnego. Zamówienia złożyły też Irak, Albania, Kuwejt i Rumunia. Z kolei zainteresowanie zakupem wyraziły Bułgaria, Węgry, Łotwa, Kazachstan, Słowacja, Finlandia i Bangladesz.

Bayraktar TB2 ma 6,5 m długości oraz 12 m rozpiętości skrzydeł. Masa startowa wynosi 630 kg. Zespół napędowy stanowi pojedynczy silnik tłokowy Rotax 912 o mocy 75 kW (100 KM). Pozwala on osiągnąć prędkość maksymalną w locie poziomym 222 km/h i pułap 8240 m. Maksymalny zasięg lotu wynosi 150 km, zaś długotrwałość lotu to 27 godzin i 3 min. Samoloty wykonują w pełni autonomiczne starty i lądowania, a loty są realizowane pół-autonomicznie na autopilocie. Udźwig bezzałogowca to 150 kg, z czego masa uzbrojenia to 75 kg. Zbiorniki paliwa mogą pomieścić do 300 dm sześc. paliwa. Ich podstawowym uzbrojeniem są naprowadzane laserowo kierowane pociski typu MAM-L i MAM–C.

W skład jednego zestawu w standardowej konfiguracji sprzętowej, oprócz sześciu samolotów Bayraktar TB2, wchodzą trzy kontenerowe, mobilne naziemne stacje kontroli (GCS) Baykar Mobile YKİ, trzy mobilne naziemne terminale danych (GDT) do rozszerzenia zasięgu, symulator oraz sześć głowic optoelektronicznych Wescam MX-15 EO/IR. Opcjonalnie, użytkownik może zintegrować samoloty z radarami SAR.

Zdjęcia: Baykar Makina

27 marca br. zaprezentowano pierwszy ukończony prototyp nowego, dużo większego, bbsl Bayraktar TB3 w wersji pokładowej, który ma zostać oblatany jeszcze w br. W przyszłości wejdzie on na wyposażenie m.in. nowego tureckiego śmigłowcowca desantowego TCG Anadolu (L-400), który wprowadzono do służby 10 kwietnia br.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X