W poniedziałek, 16 czerwca 2025, amerykańska spółka General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) poinformowała, że we współpracy z rządem USA przeprowadziła 11 czerwca br. ćwiczenie symulujące zestrzelenie wrogiego statku powietrznego przez autonomiczny bezzałogowy statek latający MQ-20 Avenger (Predator C), który był wyposażony w układ sterowania z algorytmami uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji).
Należący do GA-ASI egzemplarz MQ-20 Avenger został wyposażony w oprogramowanie autonomiczne zgodne z wymaganiami rządu, a także oprogramowanie dostarczone przez Shield AI. Podczas ćwiczenia wykorzystano wiele innych bezzałogowych statków powietrznych, a także cele wirtualne.
Testy wykazały zgodność wyposażenia samolotu z oprogramowaniem rządowym, które szybko ewoluuje w odpowiedzi na zagrożenia.
W ostatnim ćwiczeniu samolot MQ-20 w konfiguracji Autonomous Collaborative Aircraft wykazał, że może autonomicznie wykonywać wszystkie etapy lotu, dynamiczne manewry w celu utrzymywania swojej pozycji w powietrzu z kilkoma rzeczywistymi samolotami bezzałogowymi Grupy 5 (czyli o masie większej niż 600 kg, operującymi na pułapie ponad 5500 m), patrolować symulowany obszar walki, podejmować autonomiczne decyzje, współpracować z ludzkim centrum dowodzenia i kontroli oraz autonomicznie przechwycić dwa samoloty w akcji – co zaowocowało symulowanym udanym wystrzeleniem pocisku w rzeczywiste cele.
Symulacja „na żywo” z wykorzystaniem reprezentatywnych bezzałogowców Grupy 5 udowodniło, jak dojrzała jest obecnie autonomia dla przyszłych platform.
Wydarzenie to odzwierciedla rodzaj interoperacyjności i adaptacyjności, które naszym zdaniem są niezbędne dla przyszłych wysiłków na rzecz autonomii — powiedział Michael Atwood, wiceprezes programów zaawansowanych w GA-ASI. Możliwość szybkiej integracji i testowania elementów autonomii od wielu dostawców pomaga zapewnić żołnierzom dostęp do najskuteczniejszych możliwości, niezależnie od pochodzenia.
Inną cechą testu było przejście w trakcie lotu z pakietu oprogramowania dostarczonego przez rząd na oprogramowanie autonomiczne Hivemind spółki Shield AI, które następnie wykonało podobny profil misji. To szybkie przejście na pokładzie MQ-20 odbyło się bez wpływu na stabilność samolotu lub ciągłość misji. Pokazuje to, w jaki sposób standaryzowane architektury referencyjne usprawniają integrację sprzętu i oprogramowania, nawet od różnych dostawców.
Test dostarczył znaczących implikacji dla przyszłości rozwoju autonomii. Dzięki przestrzeganiu wspólnej architektury referencyjnej ten model obsługuje elastyczną koncepcję autonomii sklepu z aplikacjami. Pozwala rządowi na włączanie możliwości z szerokiego ekosystemu dostawców bez konieczności wiązania się z żadnym pojedynczym dostawcą. Promuje modułowość, wspiera ciągłą innowację i umożliwia szybsze wdrażanie funkcji autonomii, które są zgodne z szybkością aktualizacji często spotykaną w komercyjnym rozwoju oprogramowania.
Testy z 11 czerwca podkreśliły zdolność architektury oprogramowania rządowego do skracania harmonogramów integracji, unikania uzależnienia od dostawcy i wdrażania elastycznych rozwiązań autonomii, które mogą skalować się i dostosowywać w miarę rozwoju potrzeb misji.
Warto dodać, że amerykańskie Siły Powietrzne (US Air Force, USAF) w ramach programu ACE (Air Combat Evolution) prowadzą testy wykorzystania sztucznej inteligencji do walk powietrznych za pomocą eksperymentalnego samolotu VISTA X-62A.
Przypomnijmy, że 31 lipca 2024 GA-ASI została wybrana w realizowanej przez Departament Obrony USA inicjatywy Project Red 5, w ramach której dwa MQ-20 Avenger będą pełnić rolę symulowanego przeciwnika.
Wcześniej, MQ-20 Avenger były testowane pod kątem przenoszenia i zrzutów miniaturowego bezzałogowca o kryptonimie A2LE (Advanced Air-Launched Effects A2LE), uniwersalnego zasobnika Legion do pasywnego, precyzyjnego wykrywania i śledzenia celów powietrznych na dużych dystansach czy zasobnika podwieszanego z autonomicznym systemem sterowania Skyborg (Autonomy Core System), który jest oparty na sztucznej inteligencji, jak i systemu sterowania z silnikiem autonomicznym CODE (Collaborative Operations in Denied Environment). Spółka certyfikowała też wariant Avenger ER o wydłużonej długotrwałości lotu. Łącznie wyprodukowano 9 samolotów, a pierwszy oblatano 4 kwietnia 2009.