W poniedziałek, 7 kwietnia 2025, amerykańska spółka General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS), będąca częścią General Atomics, poinformowała, że zawarła protokół ustaleń (Memorandum of Understandings, MoU) z izraelską Rafael Advanced Defense Systems w sprawie wspólnej produkcji wielozadaniowego precyzyjnego pocisku dalekiego zasięgu Bullseye.
Na mocy dokumentu, GA-EMS zostanie partnerem i głównym amerykańskim producentem nowego pocisku rakietowego, który będzie oferowany amerykańskich siłom zbrojnym dla platform powietrznych, lądowych i morskich. Przedstawiciele GA-EMS i Rafaela ogłosili to na wystawie Sea Air Space 2025, zaplanowanej przez stowarzyszenie Navy League na 6-9 kwietnia br. w Gaylord National Convention Center w National Harbor w stanie Maryland.
Jesteśmy podekscytowani współpracą z Rafaelem w celu wprowadzenia Bullseye, wysoce skutecznego pocisku uderzeniowego o dużym zasięgu. Bullseye zostanie zbudowany w USA w celu dostarczenia amerykańskim klientom wojskowym w celu wsparcia różnych kluczowych misji precyzyjnego uderzenia dla Departamentu Obrony i partnerów koalicji, powiedział Scott Forney, prezes GA-EMS. Wykorzystując rozległe inwestycje Rafaela w projektowanie, dojrzewanie i testowanie unikalnego, modułowego pocisku, możemy zmniejszyć ryzyko i koszty rozwoju oraz zapewnić dostawę na skalę produkcyjną wysoce wydajnego, precyzyjnego pocisku kierowanego przy znacznych oszczędnościach kosztów jednostkowych.
Jako spółka, która spędziła dziesięciolecia przesuwając granice technologii precyzyjnego rażenia, jesteśmy dumni, że możemy współpracować z GA-EMS w programie Bullseye — powiedział Yuval Miller, wiceprezes wykonawczy i szef działu systemów lotniczych i C4ISR w Rafael Advanced Defense Systems. Łącząc sprawdzone w boju innowacyjne technologie pocisków 5. generacji Rafaela z zaawansowanym doświadczeniem w zakresie produkcji, montażu, integracji i testowania GA-EMS, Bullseye zapewni bezprecedensową dokładność, elastyczność i przystępność cenową, dając żołnierzom najnowocześniejszy system pocisków, który trafia w sedno i dostosowuje się do zmieniających się potrzeb misji.
Projekt Bullseye jest obecnie na poziom gotowości technologicznej TRL 8 (Technology Readiness Level). Rafael pomyślnie przeprowadził testy aerodynamiczne płatowca, silnika, głowicy naprowadzającej, integracji systemu startowego i testowego Planowane są dodatkowe testy w celu przeprowadzenia kwalifikacji w locie i udowodnienia gotowości operacyjnej, przy czym pociski jeśli zostaną zamówione, mogą zostać dostarczone już pod koniec 2025 i później.
Choć komunikat prasowy GA-EMS tego nie precyzuje, nie sposób nie zauważyć, że Bullseye bazuje na autonomicznym, wielozadaniowym precyzyjnym pociskiem dalekiego zasięgu 5. generacji, do rażenia celów lądowych i morskich Sea/Ice Breaker.
Sea Breaker miał swoją premierę 30 czerwca 2021, z kolei Ice Breaker ujawniono 12 lipca 2022 podczas wystawy Farnborough International Airshow w Wielkiej Brytanii.
Sea Breaker to pocisk manewrujący o zasięgu do 300 km. Broń wykorzystuje nowoczesną głowicę pracującą w podczerwieni (IIR) oraz algorytmy sztucznej inteligencji do rażenia celów morskich w warunkach silnego zakłócania i nasycenia obroną powietrzną przeciwnika. Napędzany silnikiem turboodrzutowym, zapewniającym wysoką prędkość poddźwiękową, pocisk ma długość 4 m i waży 400 kg, z czego 125 kg to głowica bojowa.
Do odpalenia wykorzystywane są te same kontenery startowe co mobilne wyrzutnie przeciwlotniczego systemu SPYDER. Typowa bateria lądowej odmiany Sea Braker składa się z pojazdów wyrzutni, wozu amunicyjnego, pojazdu wsparcia i wozu dowodzenia.
W przypadku jednostek morskich broń ma mieć możliwość rozmieszczenia zarówno na kutrach rakietowych (o wyporności ponad 100 t), jak i na większych korwetach i fregatach. Same wyrzutnie pocisków mają mieć możliwość integracji z sensorami wskazanymi przez użytkowników.
Ice Breaker to ulepszony wariant Sea Breaker, który oferuje pełen zakres unifikacji, obejmujący nie tylko zastosowanie dla platform lądowych i morskich, ale we wszystkich domenach. Jest to pocisk lotniczy, odporny na działanie środków przeciwdziałania radioelektronicznego i ma całkowitą zdolność operacyjną na arenach bez dostępu do sygnału z globalnych systemów nawigacji satelitarnej (GNSS).
Ice Breaker jest kompatybilny z różnymi platformami lotniczymi, w tym wielozadaniowymi samolotami bojowymi, lekkimi samolotami i śmigłowcami i ma całkowitą zdolność operacyjną we wszystkich warunkach pogodowych.
https://twitter.com/GeneralAtomics/status/1909268688160579734