W piątek, 22 listopada 2024, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Detroit Arsenal w stanie Michigan, w imieniu Departamentu Obrony USA, zawarło umowę o wartości 80 652 849 USD (330,943 mln zł) ze spółką Allison Transmission Inc. na realizację usług wsparcia przy eksploatacji skrzyni biegów pojazdów wojskowych należących do Sił Zbrojnych RP.
Zdjęcie: Allison Transmission Inc.
Prace będą wykonywane w zakładzie spółki w Indianapolis w Indianie, a ich szacowana data zakończenia to 31 grudnia 2025. Fundusze pochodzą z programu sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) dla Polski z 2010 oraz z budżetu obronnego NDAA: ze środków z kapitału obrotowego US Army na rok fiskalny 2024 i środków na zamówienia US Army na 2024 w kwocie 1 203 045 USD (4,936 mln zł), które zostały zobowiązane w momencie przyznania kontraktu (Wsparcie techniczne dla polskich Abramsów kontynuowane).
W Wojsku Polskim automatyczne skrzynie przekładniowe produkcji Allison Transmission Inc. są używane w czołgach M1A1FEP Abrams (typu DDA X-1100-3B; zmodyfikowane tego typu będą w M1A2SEPv3 Abrams w ramach rewitalizacji wielopaliwowych turbin gazowych Honeywell AGT1500 o mocy 1500 KM do standardu TIGER), wozach zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES (typu XT-1410-5A) oraz w wielozadaniowych pojazdach taktycznych Waran 4×4 i przyszłych wozach dowodzenia Heron 6×6 (typu 4500SP).
Będą także w bojowych wozach piechoty Borsuk (w prototypach typu X300, a w seryjnych typu 3040 MX), zamówionych Lekkich Opancerzonych Transporterach Rozpoznania (LOTR) Kleszcz na bazie Bóbr-3 (producent nie wskazał typu), zastosowano także w prototypowym samochodzie ciężarowym Jelcz 442.32 Automatic (typu 3000 SP).