W środę, 12 lutego 2025, algierska państwowa telewizja TV3 (znana też jako El Ikhbariya) potwierdziła, że państwo to jest pierwszym eksportowym użytkownikiem rosyjskich samolotów wielozadaniowych Su-57E. Pierwsze doniesienia w tej sprawie pojawiały się już w 2019, ale dotąd nie było oficjalnego potwierdzenia (Płaska dysza wylotowa silnika dla Su-57M).
Pierwsze takie spotkanie: Su-57E i F-35A Lightning podczas 15. wystawy i targów lotniczych Aero India 2025 w indyjskiej w bazie lotniczej Yehalanka w Bengaluru / Zdjęcie: X
Na materiale filmowym prezentującym pokaz rosyjskiego Su-57E na trwającej 15. wystawy i targów lotniczych Aero India 2025 w indyjskiej w bazie lotniczej Yehalanka w Bengaluru, spiker algierskiej telewizji mówi, że piloci algierscy szkolą się w Rosji, a dostaw można się spodziewać w tym roku.
https://twitter.com/clashreport/status/1889595300135727464
Wcześniej podczas wystawy, dyrektor generalny rosyjskiej spółki państwowej OAO RosOboronEksport Aleksander Michejew mówił, że nieujawniony odbiorca eksportowy Su-57E ma otrzymać pierwsze samoloty w tym roku, gdyż ich produkcja seryjna rozpoczęła się. Pierwszy zagraniczny klient obiecującego wielozadaniowego myśliwca piątej generacji Su-57E rozpocznie eksploatację tego samolotu w 2025 roku, który dostarczy RosOboronEksport – powiedział dziennikarzom Michejew, zgodnie z relacją rosyjskiej agencji prasowej Interfax.
Przylot na Aero India 2025 to drugi międzynarodowy udział Su-57E, po debiucie na 15. targach lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu w listopadzie ub. r. Wtedy też Michejew ujawnił, że spółka podpisała pierwsze kontrakty na eksport Su-57, ale nie precyzował wówczas z kim. Co ciekawe, wypowiedź wskazywała wówczas na liczbę mnogą, a podczas obecnie trwającej wystawy, Rosjanie powtórzyli, że samolotem są zainteresowane inne państwa. Nie jest tajemnicą, że jest oferowany Indiom – ponownie.
Algierskie wojska lotnicze (Al-Kuwwat al-Dżawwija al-Dżazairija) były też w przeszłości zainteresowane samolotami wielozadaniowymi Su-35SE (jak dotąd trafiły tylko do Chin i Iranu; z zakupu zrezygnowały Egipt i Indonezja) i bombowymi Su-34 (zapotrzebowanie oszacowano po 14 egzemplarzy każdego typu). Obecnie dysponują 63 samolotami wielozadaniowymi Su-30MKA (dostarczonymi do 2015; 10 kolejnych zamówionych), 39 myśliwskimi/wielozadaniowymi MiG-29S/UB/M/M2 (5 zamówionych) i 42 zmodernizowanymi bombowcami taktycznymi/rozpoznawczymi Su-24MK/M/MR. Piloci są szkoleni na 16 samolotach szkolenia zaawansowanego Jak-130.
Analiza
Demonstrator eksportowy wariantu Su-57E został ujawniony podczas 14. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2019 w podmoskiewskim Żukowskim na lotnisku Ramienskoje, 28 sierpnia 2019. 27 grudnia tego samego roku algierski portal branżowy MenaDéfense informował, że Ministerstwo Obrony Algierii złożyło zamówienie na 14 egzemplarzy, choć to nie zostało dotąd potwierdzone (inne doniesienia mówiły o 12 egzemplarzach z opcją na 24 kolejne). Teraz nieoficjalnie mówi się o partii testowej 6 egzemplarzy.
Podczas targów Dubai Airshow 2019 Rosja zaoferowała go także Zjednoczonym Emiratom Arabskim, włącznie z koprodukcją (obecnie podobną opcję władzom w Abu Zabi oferuje południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries z KF-21 Boramae – przyp. red.) oraz na wspomnianym MAKS-2019 – Turcji (później także Su-35SE), gdy ta została wyrzucona z programu F-35 Joint Strike Fighter (ostatnio USA miały zaproponować władzom w Ankarze powrót do tej międzynarodowej inicjatywy), jednak ta realizuje obecnie własny program z samolotem TF KAAN, którym co ciekawe zainteresowana jest też Arabia Saudyjska.
W przeszłości, na bazie Su-57 miał powstać rosyjsko-indyjski dwumiejscowy samolot wielozadaniowy w ramach programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), ale w kwietniu 2018 władze w New Delhi wycofały się z niego po 11 latach współpracy i teraz realizują własny program o kryptonimie AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft). Obecnie, należąca do państwowej korporacji Rostiech, Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK ma patent na dwumiejscowy szkolno-bojowy wariant, oznaczony jako Su-57UB.
Tymczasem, 11 listopada 2024 producent przekazał rosyjskim Siłom Powietrzno-Kosmicznym (WKS) drugą w tym roku partię Su-57 (w kodzie NATO: Felon). Wyprodukowano ich prawdopodobnie mniej niż 30 z 76 zamówionych za 160-170 mld RUB (9,5-10 mld zł) z dostawami do 2028 – licząc z prototypami (9 czerwca 2024 dwa samoloty mogły zostać uszkodzone w wyniku ukraińskiego ataku na lotnisko ośrodka badawczego w Achtubińsku; jeden rozbił się 24 grudnia 2019).