W środę, 13 listopada 2024, rosyjska agencja prasowa TASS poinformowała, że podczas trwających 15. targów lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) w Zhuhai k. Hongkongu, państwowa spółka OAO RosOboronEksport podpisała umowy z nieujawnionymi klientami na dostawy samolotów wielozadaniowych Su-57E.
Su-57 (T-50-4) w Chinach / Zdjęcie: X
System współpracy wojskowo-technicznej powinien wprowadzić na rynek nowe uzbrojenie i sprzęt wojskowy. Podpisaliśmy już pierwsze kontrakty na Su-57 — powiedział dyrektor generalny OAO RosOboronEksport Aleksander Michejew rosyjskim dziennikarzom, wskazują na duże zainteresowanie najnowszym samolotem Suchoja, który zadebiutował pierwszego dnia targów Airshow China 2024, gdzie zaprezentowano także docelowy silnik dla tego samolotu, AŁ-51F1 lub według producenta 177 C (izdielije 30; wcześniej oznaczony jako silnik Fazy II) (Su-57 po raz pierwszy na Airshow China, Airshow China 2024: Premiera nowego silnika AŁ-51F1 do samolotów Su-57).
Nie sprecyzowano kto będzie odbiorcą samolotów, a wypowiedź wskazuje na co najmniej dwóch.
Demonstrator eksportowy wariantu Su-57E został ujawniony podczas 14. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2019 w podmoskiewskim Żukowskim na lotnisku Ramienskoje, 28 sierpnia 2019. 27 grudnia tego samego roku algierski portal branżowy MenaDéfense informował, że Ministerstwo Obrony Algierii złożyło zamówienie na 14 egzemplarzy, choć to nie zostało dotąd potwierdzone (inne doniesienia mówiły o 12 egzemplarzach z opcją na 24 kolejne).
Podczas targów Dubai Airshow 2019 Rosja zaoferowała go także Zjednoczonym Emiratom Arabskim, włącznie z koprodukcją (obecnie podobną opcję władzom w Abu Zabi oferuje południowokoreańska spółka Korea Aerospace Industries z KF-21 Boramae – przyp. red.) oraz na wspomnianym MAKS-2019 – Turcji (później także Su-35SE), gdy ta została wyrzucona z programu F-35 Joint Strike Fighter (ostatnio USA miały zaproponować władzom w Ankarze powrót do tej międzynarodowej inicjatywy), jednak ta realizuje obecnie własny program z samolotem TF KAAN.
W przeszłości, na bazie Su-57 miał powstać rosyjsko-indyjski dwumiejscowy samolot wielozadaniowy w ramach programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), ale w kwietniu 2018 władze w New Delhi wycofały się z niego po 11 latach współpracy i teraz realizują własny program o kryptonimie AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft). Obecnie, należąca do państwowej korporacji Rostiech, Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK ma patent na dwumiejscowy szkolno-bojowy wariant, oznaczony jako Su-57UB.
Tymczasem, 11 listopada br. producent przekazał rosyjskim Siłom Powietrzno-Kosmicznym (WKS) drugą w tym roku partię Su-57 (w kodzie NATO: Felon). Wyprodukowano ich prawdopodobnie mniej niż 30 z 76 zamówionych za 160-170 mld RUB (9,5-10 mld zł) z dostawami do 2028 – licząc z prototypami (9 czerwca br. dwa samoloty mogły zostać uszkodzone w wyniku ukraińskiego ataku na lotnisko ośrodka badawczego w Achtubińsku; jeden rozbił się 24 grudnia 2019).