W piątek, 6 grudnia 2024, spółka Airbus Poland w Warszawy (część Grupy Airbus) poinformowała, że rozpoczęła produkcję elementów do centralnej sekcji kadłuba średniego taktycznego samolotu transportowego C295M (Linia montażowa Airbus C295MW uruchomiona w Indiach).
Spółka Airbus Poland S.A. stanowi ważną część globalnego łańcucha dostaw Airbusa, produkując konstrukcje lotnicze i wiązki elektryczne do samolotów wojskowych i cywilnych. W przypadku C295M warszawskie zakłady odpowiadają już za blisko 60% konstrukcji samolotu. Prowadzone w nich prace obejmują wytwarzanie m.in.: skrzydeł, kabiny pilota, części ogonowej samolotu, rampy, a także drzwi pilotów, spadochroniarzy i drzwi awaryjnych (Trzysta zamówionych Airbus C295 – historyczne fakty i liczby).
Zaangażowanie przemysłowe Airbusa w Polsce trwa od ponad 20 lat, a zapoczątkowało je pierwsze zamówienie na samoloty C295M dla polskich Sił Powietrznych. Obecnie Airbus Poland S.A. zatrudnia około 700 osób. Nowe zlecenie produkcyjne spowoduje wzrost zatrudnienia – pozwoli stworzyć prawie 30 kolejnych wykwalifikowanych miejsc pracy (Airbus Poland ma nowego prezesa).
W Warszawie znajduje się także Centrum Serwisowe spółki Airbus, obsługujące m.in. flotę C295M należącą do polskich Sił Powietrznych. Centrum stało się istotnym elementem globalnych usług Airbusa w zakresie napraw, remontów i obsług (MRO) (Modernizacja polskich C295M).
Dzięki zamówieniom na ponad 300 samolotów od 41 użytkowników z 37 krajów C295M stał się światowym liderem w swoim segmencie. Samolot jest używany do działań samodzielnych lub jako wszechstronne i wydajne uzupełnienie ciężkich samolotów i śmigłowców transportowych. Samolot może także wykonywać misje obserwacyjne i rozpoznawcze (ISR). Łączny nalot uzyskany przez wszystkich użytkowników C295M w rozmaitych warunkach przekroczył 640 000 godzin (Draco HyperSTOL na bazie Wilgi powstanie w Polsce).
Airbus Poland dostarcza także, na potrzeby ciężkich samolotów transportowych A400M-180 Atlas, struktury Top Shell (część łączącą skrzydła z kadłubem samolotu) oraz moduły uzupełniania paliwa CHT (Cargo Hold Tanks).
Na podstawie informacji prasowej
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.