W piątek, 6 grudnia 2024, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała w mediach społecznościowych, że dostarczyła nieujawnionemu klientowi 2000. dotychczas wyprodukowany seryjnie egzemplarz lekkiego dwusilnikowego śmigłowca wielozadaniowego H145 (wcześniej oznaczonych jako Eurocopter EC145).
Jeden z odbiorców najnowszej produkowanej partii H145M, czyli Niemcy / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Jak poinformowano, śmigłowce tego typu, zarówno cywilne H145 (i przeznaczone dla służb publicznych), jak i wojskowe H145M trafiły do ponad 360 użytkowników w 66 państwach, gdzie wylatały dotąd ponad 8 mln godzin, począwszy od 2002. Z tej liczby, około 40% śmigłowców trafiło do sił zbrojnych.
Najnowsza wersja bestsellerowego Airbusa H145 wykorzystuje innowacyjny pięciołopatowy wirnik, zwiększający obciążenie użyteczne helikoptera o 150 kg. Prostota nowej konstrukcji bezprzegubowego wirnika nośnego ułatwia czynności konserwacyjne, poprawia łatwość serwisowania i niezawodność statku powietrznego, a także zwiększa komfort lotu zarówno dla pasażerów, jak i załogi.
Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC) oraz cyfrową awionikę Helionix. Posiada wydajnego czteroosiowego autopilota, zwiększającego bezpieczeństwo i redukującego obciążenie pilota. Szczególnie niski ślad akustyczny sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie, a jego emisja CO2 jest najniższa wśród konkurencji. Przy okazji, 9 grudnia br. poinformowano, że dostarczono do klienta 1000. egzemplarz śmigłowca nieujawnionego typu, wyposażonego w awionikę Helionix.
W ostatnim czasie spółka dostarczyła pierwszy z 42 H145 dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Terytoriów Zamorskich Francji, pierwszy z 82 H145M dla Federalnego Ministerstwa Obrony Niemiec oraz pierwsze dwa z czterech H145D3 dla Ministerstwa Obrony Hondurasu. We wrześniu br. cztery H145 zamówiły wojska lotnicze Indonezji. Wcześniej zamówienia złożyły m.in. Wielka Brytania i Litwa.
Na zakup wariantu H145M zdecydowały się wcześniej także Luksemburg, Cypr, Belgia, Ekwador, Serbia, Węgry i Brunei, a Airbus Helicopters oferuje H145 w ramach prowadzonych przez Agencję Uzbrojenia konsultacjach rynkowych w programie pozyskania zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców bojowych, w ramach którego zapotrzebowanie to 24 wiropłaty.
https://twitter.com/AirbusHeli/status/1865019192170172426
https://twitter.com/AirbusHeli/status/1866077961050365960
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.