W piątek, 3 października 2025, Agencja Uzbrojenia poinformowała w mediach społecznościowych o podpisaniu aneksu do umowy z 2021 na dostawy ciągników siodłowych Mercedes-Benz Zetros 3348AS 6×6 z zestawami niskopodwoziowymi o kryptonimie Traszka.
Zestaw Traszka ze 155-mm haubicą samobieżną K9A1 Thunder / Zdjęcie: Agencja Uzbrojenia via X
Oto nasze zwierzaki: Jaki i Traszki – czyli zestawy stworzone do naprawdę ciężkich zadań – przewozu pojazdów gąsienicowych ważących powyżej 60 ton.
Mamy dobrą wiadomość – będziemy mieli więcej zestawów Traszka dostarczanych przez konsorcjum firm Dobrowolski Sp. z o.o., Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp. j., Top Gun A. Goryca. Zwiększenie dostaw o 23 niskopodwoziowe zestawy będzie możliwe dzięki uruchomieniu kolejnego etapu opcji do umowy z października 2021 r., podpisanej przez Inspektorat Uzbrojenia – czytamy na profilu Agencji Uzbrojenia na platformie społecznościowej X.
Traszka
Przypomnijmy, że 28 października 2021 ówczesny Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (obecnie Agencja Uzbrojenia) podpisał umowę o wartości 115 893 684,68 zł brutto z konsorcjum spółek Dobrowolski z Wschowy, Autobox Innovations ze Starachowic i Top Gun Anna Goryca z Warszawy na dostawę 31 ciągników siodłowych Mercedes-Benz Zetros 3348AS 6×6 z zestawami niskopodwoziowymi Dobrowolski NC wz. 21 (DOB70W) do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o masie do 70 ton. Umowa zawiera opcję o wartości 271 599 183,96 zł brutto na dostawę kolejnych 78 ciągników z zestawami. Dostawcą samochodów ciężarowych jest autoryzowany dealer Mercedes-Benz EWT Automotive Polska. Pierwszy etap dostaw zrealizowano pod koniec 2023.
Wymogami zamawiającego była zdolność do pokonywania przeszkód wodnych o głębokości nie mniejszej niż 750 mm czy koła z wkładkami umożliwiającymi kontynuację jazdy przy braku ciśnienia w ogumieniu (typu run flat). Ciągnik siodłowy miał być wyposażony w napęd na wszystkie koła, a jego kabina być co najmniej dwuosobowa (opcją pożądaną była kabina trzyosobowa z włazem dachowym do ewakuacji). Wykonawca został zobligowany do przeprowadzenia szkolenia obsługi zestawów, a także usługi naprawy, obsługi i konserwacji w okresie gwarancji.
Zestawy Jak z wozem zabezpieczenia technicznego WZT-3 i kołowym bojowym wozem piechoty Rosomak z wieżą ZSSW-30 / Zdjęcie: szer. Anna Jankowska, Agencja Uzbrojenia
Jak
Tymczasem wspomniane przez Agencję Uzbrojenia zestawy Jak są dostarczane przez, wchodzącą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), spółkę Jelcz we współpracy z Demarko. Pierwsza umowa z 29 maja 2019 o wartości 88 918 127,76 zł brutto dotyczyła dostawy 14 ciągników Jelcz C882.62 8×8 oraz naczep niskopodwoziowych Demarko ST775-20W o podwyższonej mobilności do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o ładowności powyżej 63 ton z opcją na 9 kolejnych oraz 3 ciągniki bez naczep (za dodatkowe 54,2 mln zł brutto). Dostawy rozpoczęły się 12 kwietnia 2022 i zostały, zgodnie z deklaracją, zakończone (Odbiór opancerzonych ciągników siodłowych Jelcz 882.62, Zestawy niskopodwoziowe dla WP).
Na początku stycznia 2024 zamówiono kolejne kilkadziesiąt zestawów Jak. Ponadto Jelcz jest także zobowiązany do wykonania usług szkoleniowych. Dostawy mają być realizowane do końca 2027, a całkowita wartość umowy to ok. 500 mln zł brutto (Umowa na kolejne zestawy Jak dla Wojska Polskiego).
Oto nasze zwierzaki: Jaki i Traszki – czyli zestawy stworzone do naprawdę ciężkich zadań – przewozu pojazdów gąsienicowych ważących powyżej 60 ton.
Mamy dobrą wiadomość – będziemy mieli więcej zestawów #Traszka dostarczanych przez konsorcjum firm Dobrowolski Sp. z o.o., Autobox… pic.twitter.com/XtLcJMQKK8
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) October 3, 2025
W ramach ostatniego etapu realizacji umowy, w 2026 roku logistycy będą mogli liczyć na dodatkowe 23 niskopodwoziowe zestawy Traszka do transportu czołgów. Razem z opartymi na ciężarówkach Jelcz 🇵🇱 zestawami JAK pojazdy stanowią trzon logistycznego zabezpieczenia #WojskoPolskie. pic.twitter.com/KGd3Hb663n
— Paweł Bejda (@pawelbejda) October 3, 2025
Czytaj także:
