W środę, 11 października, europejska spółka Airbus Defence and Space poinformowała, że wraz z wojskami lotniczymi Singapuru (Angkatan Udara Republik Singapura, AURS) przeprowadziły serię w pełni automatycznego tankowania w locie za pomocą systemu A3R (Automatic Air-to-Air Refuelling) samolotu wielozadaniowego F-15SG z samolotu transportowo-tankującego A330-200 MRTT (Multi-Role Tanker Transport).
Komputer systemu A3R automatycznie wykrywa położenie sondy paliwowej względem samolotu za pomocą algorytmów przetwarzania obrazu. System precyzyjnie, z dokładnością do kilku centymetrów, steruje wysięgnikiem i utrzymuje go na sondzie, aby wybrać optymalny moment do wysunięcia złącza teleskopowego w celu uzyskania połączenia i przetoczenia paliwa w locie. W czasie działania systemu A3R, operator ARO jedynie monitoruje przebieg operacji
Tym samym przed czasem zakończono kampanię testów systemu A3R z samolotami F-15SG, która pierwotnie miała zakończyć się w pierwszej połowie 2024. W ciągu trzech tygodni w sierpniu należący do AURS samolot A330-200 MRTT ze sztywnym przewodem paliwowym nawiązał ponad 500 zautomatyzowanych mokrych i suchych kontaktów (z przetłaczaniem paliwa i bez przetłaczania) ze wszystkimi z 40 samolotów F-15SG, które są wariantem Boeing F-15E Strike Eagle.
MRTT A330 urzeczywistnił przyszłość tankowania powietrze-powietrze dzięki wspólnym wysiłkom Airbusa i sił powietrznych Republiki Singapuru – powiedział Jean-Brice Dumont, dyrektor działu Military Air Systems w Airbus Defence and Space. Ten nowy kamień milowy pozwoli AURS stać się pierwszymi siłami powietrznymi na świecie, które dysponują funkcję automatycznego tankowania za pomocą przewodu sztywnego ARO ze wszystkimi samolotami, którą można rozszerzyć na samoloty z innych krajów.
Testy w locie z F-15SG przeprowadzono w Singapurze w różnych warunkach pogodowych pod nadzorem hiszpańskiego Krajowego Instytutu Technologii Lotniczych im Estebana Terradasa (INTA, Instituto Nacional de Técnica Aeroespacial) w ramach programu SMART MRTT, realizowanego także z Australią (KC-30A) i Portugalią (W pełni automatyczne tankowanie A3R, Singapur w SMART MRTT, Automatyczne tankowanie KC-30A).
Zdjęcia: Airbus Defence and Space
Podczas kampanii testowej przeprowadzono kolejne loty w warunkach nocnych, nie tylko z F-15SG, ale także z A330 MRTT i F-16C/D. W lipcu 2022 A330 MRTT stał się pierwszym na świecie tankowcem certyfikowanym do automatycznych operacji tankowania powietrze-powietrze w warunkach dziennych z F-16 i A330 MRTT jako odbiorcami paliwa (A330 MRTT certyfikowany do w pełni automatycznego tankowania).
System A3R nie wymaga instalowania w samolocie odbierającym paliwo dodatkowego wyposażenia i ma na celu zmniejszenie obciążenia pracą operatora przewodu sztywnego ARO, poprawę bezpieczeństwa i optymalizację szybkości tankowania w powietrzu w warunkach operacyjnych.
A330 MRTT jest certyfikowany do tankowania w powietrzu za pomocą sztywnego i elastycznego przewodu paliwowego m.in. samolotów F-15, F-16, F-35, A330 MRTT, E-3 Sentry, Rafale czy Eurofighter Typhoon.
Wideo: Airbus Defence and Space
Na podstawie informacji prasowej