W środę, 26 lipca br., Agencja Uzbrojenia rozpoczęła postępowanie przetargowe na zakup 15 systemów radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL) Drawa, które zastąpią obecnie wykorzystywane urządzenia typu Avia-W. Jest to już drugie podejście w tym programie: pierwszy przetarg rozpisano 23 marca 2022, jednak został unieważniony 23 maja br., z powodu wpłynięcia jednej oferty, która została odrzucona.
Avia-W / Zdjęcie: 3. Wrocławska Brygada Radiotechniczna
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 15 systemów radarowej kontroli rejonu lotniska, w tym 8 w ramach zamówienia podstawowego i 7 w ramach zamówienia opcjonalnego oraz wykonanie infrastruktury (w tym robót budowlanych) niezbędnej do posadowienia i funkcjonowania systemów, przeprowadzenie szkoleń, dostawę dokumentacji technicznej i pakietów logistycznych.
Infrastruktura towarzysząca ma obejmować przyłącza zasilania energetycznego, elementy posadowienia przeznaczone do zainstalowania demontowalnej wieży antenowej (w tym jej uziemienia i systemu odgromowego), kontenera radaru i zespołu prądotwórczego, instalacji teleinformatycznej pomiędzy radarem a budynkiem wojskowego portu lotniczego, systemu kontroli dostępu, sygnalizacji antywłamaniowej i przeciwpożarowej, dróg dojazdowych i innych.
Zamówienie jest realizowane procedurą ograniczoną, co oznacza, że maksymalna liczba wykonawców nie przekroczy pięciu. Termin składania wniosków o udział w postępowaniu minie 5 września 2023 o godz. 10.00. Termin realizacji zamówienia podstawowego minie 31 października 2028, natomiast zamówienia opcjonalnego 31 października 2031.
Zamawiający poszukuje systemu zdolnego do prowadzenia ciągłego rozpoznania radiolokacyjnego nad lotniskami oraz zapewniającego informację radiolokacyjną o sytuacji powietrznej w strefach i rejonach odpowiedzialności wojskowej organów kontroli lotniska (TWR) oraz kontroli zbliżania (APP).
Szczegółowe wymagania zostaną przekazane wykonawcom, zakwalifikowanym do złożenia ofert, ale zgodnie z początkowymi wymaganiami z 2016, program RKRL Drawa dotyczy pozyskania trójwspółrzędnego radaru pracującego w paśmie S, zdolnego do transportu lawetami niskopodwoziowymi. System antenowy miał być posadowiony na przewoźnej, demontowalnej wieży (maszcie) o wysokości co najmniej 25 m nad poziomem gruntu. Miał być wyposażony w system identyfikacji swój-obcy IFF (radar wtórny) standardu Mark XIIA z modem S (w tym ADS-B) oraz wojskowy odbiornik GSM z modułem SAASM. Miał też legitymować się standardem wymiany informacji z systemami zewnętrznymi ASTERIX i AWCIES oraz pracą w środowisku sieciocentrycznym. Radar miał być wyposażony w system zasilania niezależnego (w przypadku awarii sieci przemysłowej) z zasilaczem bezprzerwowym UPS oraz powinien być akredytowany do klauzuli TAJNE oraz NATO SECRET.
Fazę analityczno-koncepcyjną programu RKRL Drawa rozpoczęła analiza rynku (1 lipca 2016). Pierwsze postępowanie przetargowe ogłoszono 23 marca 2023, z terminami realizacji dla takich samej liczby radarów, jak w obecnym, 30 września 2028 dla zamówienia podstawowego i do 30 września 2035 dla opcjonalnego. Budżet zamówienia wynosił 826 829 268,29 zł. Zostało jednak unieważnione 23 maja 2023, gdyż jedyna oferta która wpłynęła została odrzucona z powodu niespełniania warunków zamówienia.
RKRL Drawa mają zastąpić 7-8 stacjonarnych radarów 2D Avia-W pracujących w paśmie L, użytkowanych przez 3. Wrocławską Brygadę Radiotechniczną i zamontowanych na wieżach na terenie większości polskich baz lotniczych. Zostały one dostarczone w latach 1985-1991. Avia-W umożliwia wykrywanie obiektów powietrznych z odległości do 112 km, na pułapie do 20 000 m, określanie ich współrzędnych, a także identyfikację w systemie Mark XII. Stacja dostarcza informację o sytuacji powietrznej w rejonie lotniska do systemów zbioru i opracowywania informacji radiolokacyjnej (TU-20L, WSA-10-3) (Struktura polskiej obrony powietrznej).