16 listopada Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej wybrał dostawcę Pojazdów Wojsk Aeromobilnych (PWA) o wysokiej mobilności przeznaczonych do desantowania techniką spadochronową wraz z Przyczepami Specjalnymi (PS). Zwyciężyła propozycja konsorcjum KAFAR Bartłomiej Sztukiert, Hibneryt, Auto Podlasie, Auto Special Modlniczka Oddział Sobiesław Zasada Warszawa, która oceniono na 94,8 punktów. Umowa o wartości 33 123 000 zł brutto ma zostać podpisana jeszcze w tym roku. Konsorcjum będzie musiało dostarczyć pakiety eksploatacyjne i dokumentację techniczną, a także przeprowadzić szkolenia kierowców i personelu technicznego.

Dostawy w latach 2019-2022 mają objąć 80 pojazdów wojsk aeromobilnych z 160 przyczepami specjalnymi (z czego 25 wozów i 55 przyczep w ramach prawa opcji). Choć w informacji z otwarcia ofert nie ma wskazanego modelu Pojazdów Wojsk Aeromobilnych i Przyczep Specjalnych, to podmioty zwycięskiego konsorcjum mają w swoich ofertach zmodyfikowane pod kątem sił zbrojnych warianty pojazdów marek Toyota i Volkswagen / Zdjęcie: USMC

Dostawy w latach 2019-2022 mają objąć 80 pojazdów wojsk aeromobilnych z 160 przyczepami specjalnymi (z czego 25 wozów i 55 przyczep w ramach prawa opcji). Choć w informacji z otwarcia ofert nie ma wskazanego modelu Pojazdów Wojsk Aeromobilnych i Przyczep Specjalnych, to podmioty zwycięskiego konsorcjum mają w swoich ofertach zmodyfikowane pod kątem sił zbrojnych warianty pojazdów marek Toyota i Volkswagen / Zdjęcie: USMC

W ramach umowy konsorcjum dostarczy 55 (plus 25 w ramach opcji) pojazdów wraz z 105 (55 w ramach opcji) przyczep w latach 2019-2022. Kryteriami oceny były w 60% cena, w 20% czas gwarancji, w 10% moc silnika i w 10% prześwit przyczepy. Dostawca zadeklarował 48 miesięcy gwarancji na pojazdy i przyczepy, 36 miesięcy na powłoki lakiernicze, 48 miesięcy na perforację elementów nadwozia, 36 miesięcy na eksploatację opon, 36 miesięcy na akumulatory i 36 miesięcy na pracę oprzyrządowania specjalistycznego i urządzeń diagnostycznych.

Postępowanie na pojazdy wraz z przyczepami ogłoszono 27 lipca 2017. Wśród wymogów były napęd 4×4, dopuszczalna masa całkowita poniżej 3,5 t i ładowność co najmniej 1,2 t, a także silnik o mocy co najmniej 75 KM. Przyczepa miała mieć masę 75% pojazdu i ładowność co najmniej 800 kg (Oferty na pojazdy aeromobilne, 2017-10-17). Do postępowania zgłosiło się siedmiu potencjalnych wykonawców.

Informacja z otwarcia ofert została opublikowana 17 września 2018. Ujawniono wówczas, że na zakup wozów Wojsko Polskie zarezerwowało 41 954 000 zł brutto. Swoje propozycje złożyły: spółka Dom Samochodowy Germaz (o wartości 72 379 500 zł brutto), konsorcjum Szczęśniak Pojazdy Specjalne i Marvel (51 794 800 zł brutto), konsorcjum KAFAR Bartłomiej Sztukiert, Hibneryt, Auto Podlasie i Auto Special Modlniczka Oddział Sobiesław Zasada Warszawa (33 123 000 zł brutto) i konsorcjum Polski Holding Obronny i Concept (39 876 600 zł brutto). Wszystkie były zgodne ze specyfikację istotnych warunków zamówienia. Wcześniej z postępowania wycofały się AMZ-Kutno, Zeszuta i konsorcjum Polska Grupa Zbrojeniowa, Rosomak i Toyota Motor Poland Company Limited (MSPO 2018: EINSA Falcata, 2018-09-12).